Changes of Secondary Operation in Czechoslovak State Railways by the Example of Repair Plant for Motor Railway Vehicles in Šumperk (1948-1993)
Thesis title: | Proměny vedlejších provozů ČSD na příkladu dílen pro opravu kolejových motorových vozidel v Šumperku (1948 – 1993) |
---|---|
Author: | Hradecká, Olga |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Jakubec, Ivan |
Opponents: | Váňa, Daniel |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Bakalářské práce se zabývá severomoravským podnikem Československé státní dráhy - dílny pro opravu motorových kolejových vozidel v Šumperku. Sleduje období od zahájení výstavby v roce 1947 do zprivatizování podniku v roce 1993. Šumperská dílna měla v průběhu vybraného období významné postavení v rámci revize a oprav kolejových vozů nejen na Moravě ale na celém Československém území. Jednalo se v roce 1947 o nově postavený závod úzce specializovaný na opravu moderních motorových a elektrických kolejových vozidel, která v druhé polovině 20. století rychle nahrazovala zastaralou parní trakci. První polovina práce se zabývá problematickou výstavbou závodu a částečným zahájením provozu v nedostavěném závodním areálu. Druhá část práce se zabývá jednotlivými aspekty organizační přeměny řízení podniku a vlivu šumperských dílen v oblasti železničního opravárenství. V závěru je nastíněna činnost podniku po roce 1989, která nakonec dospěla k úspěšnému přechodu firmy ze státního do soukromého vlastnictví. |
Keywords: | opravny železničních vozidel; Pars; ŽOS Šumperk; Československé státní dráhy |
Thesis title: | Changes of Secondary Operation in Czechoslovak State Railways by the Example of Repair Plant for Motor Railway Vehicles in Šumperk (1948-1993) |
---|---|
Author: | Hradecká, Olga |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Jakubec, Ivan |
Opponents: | Váňa, Daniel |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The Bachelor's Thesis deals with the North -- Moravian company of Czechoslovak state railway - repair plant for motor railway vehicles in Šumperk. It focused on period from the start of construction in 1947 to the privatization of the company in 1993. During the selected period the Šumperk's repair plant had a significant position in the revision and repair of railway vehicles not only in Moravia, but in the whole territory of Czechoslovakia. In 1947 it was a newly built plant closely specialized for the repair of modern diesel and electric railway vehicles, which were quickly replacing outdated steam traction in the second half of the 20th century. The first part of the work is about the problematic construction of the plant and about partial start of operation during construction. The second part of work deals with various organizational changes of management and influence of Šumperk's repair plants in the field of railway repairs. At the end it described the activities of the company in 1989, which finally came to a successful transition from state company to private ownership. |
Keywords: | ŽOS Šumperk; Czechoslovak state railway; repair plants for rail vehicles; Pars |
Information about study
Study programme: | Ekonomie a hospodářská správa/Národní hospodářství |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Economics |
Department: | Department of Economic History |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 6. 3. 2013 |
---|---|
Date of submission: | 31. 5. 2013 |
Date of defense: | 26. 6. 2013 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/42036/podrobnosti |