Politics, Political Marketing and Segmentation of The Political Market in the Czech Republic

Thesis title: Politika, politický marketing a segmentace politického trhu v ČR
Author: Říha, David
Thesis type: Disertační práce
Supervisor: Chalupský, Vladimír
Opponents: Tomek, Gustav; Vysekalová, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato disertační práce se zabývá problematikou politického marketingu a jeho klíčovou oblastí, konceptem politického trhu a způsoby jeho analyzování. Detailně popisuje nástroje politiky, marketingu, politického marketingu a proces segmentace, který je představen v teoretické i praktické rovině. Hlavní cíl této disertační práce spočívá v tvorbě modelu segmentace voličů, který vychází z analýzy jejich postojů, které byly v teorii politického marketingu identifikovány jako významné. V rámci výzkumu vedoucího k naplnění hlavního cíle autor využívá faktorovou, shlukovou a korespondenční analýzu. Dílčí cíle pak naplňuje využitím komparativní či historické metody. Autor touto prací nabízí postupy, které mohou být využity při formulování a tvorbě strategie politické strany.
Keywords: Politika; Segmentace; Politický marketing
Thesis title: Politics, Political Marketing and Segmentation of The Political Market in the Czech Republic
Author: Říha, David
Thesis type: Dissertation thesis
Supervisor: Chalupský, Vladimír
Opponents: Tomek, Gustav; Vysekalová, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
This dissertation focuses on political marketing and its key areas - concept of the political market and methods of its analysis. It details the policy instruments, marketing, political marketing and the segmentation process, which is introduced on theoretical as well as practical level. The main objective of this thesis is creating a voter segmentation model based on the analysis of the voters' attitudes that the theory of political marketing identifies as significant. For the research purposes and in order to fulfill the primary objective, the author uses factor, cluster and correspondence analysis. Sub-objectives are fulfilled using comparative and historical methods. This thesis presents procedures that can be used when formulating and creating strategies of political parties.
Keywords: segmentation; Political marketing; Politics

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Doktorský studijní program
Assigned degree: Ph.D.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 19. 12. 2012
Date of submission: 30. 4. 2014
Date of defense: 25. 6. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/40743/podrobnosti

Files for download

    Last update: