Direct selling in the Czech Republic and consumer protection

Thesis title: Přímý prodej v ČR a ochrana spotřebitele
Author: Kolář, Petr
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Malý, Josef
Opponents: Čajka, Radek
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se věnuje problematice přímého prodeje. Cílem práce je vysvětlit principy, na kterých je tento obchodní model založen, objasnit jeho formy a průběh. Dále poukázat na přednosti a úskalí, která tuto prodejní metodu doprovázejí a vymezit ji vůči podvodným a neetickým podnikatelským aktivitám. Práce se zaměřuje také na oblast spotřebitelské ochrany a přibližuje regulační opatření ve světě, v Evropské unii a následně v České republice. Zde detailněji rozebírá práva spotřebitele a povinnosti prodávajícího uvedená v novém občanském zákoníku a v zákoně o ochraně spotřebitele. Závěrečná část práce je zaměřena na zájezdové předváděcí akce a názornou demonstraci nekalých a agresivních praktik, které zde prodejci s úmyslem prodat předražené a mnohdy nekvalitní zboží používají, a od kterých se seriózní společnosti přímého prodeje důrazně distancují.
Keywords: Předváděcí akce ; Ochrana Spotřebitele; Multi-level marketing; Přímý prodej
Thesis title: Direct selling in the Czech Republic and consumer protection
Author: Kolář, Petr
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Malý, Josef
Opponents: Čajka, Radek
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis deals with the issue of direct seling. The aim is to explain principles of this business model, to clarify its forms and its manner of conduct. Further, to point out the advantages and risks that accompany this sales method and to define it against fraudulent and unethical business activities. The thesis also focuses on the area of consumer protection and describes regulatory measures in the world, in the European Union, and subsequently in the Czech Republic. There it analyzes in more detail consumer's rights and obligations of the seller specified in the new Civil Code and in the Consumer Protection Act. The final part is focused on roadshows and describes unfair and aggressive practices that sellers use there to sell overpriced and often poor quality goods. Reputable direct selling companies strongly distance from using those practices.
Keywords: Roadshows; Consumer protection; Direct selling; Multi-level marketing

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 9. 10. 2013
Date of submission: 25. 4. 2014
Date of defense: 2014

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: