Global marketing strategy of the FC Barcelona football club

Thesis title: Celosvětová marketingová strategie klubu FC Barcelona
Author: Podzimek, David
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Chylíková, Hana
Opponents: Novák, Miloš
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá marketingovou strategií fotbalového klubu FC Barcelona, jakožto předního evropského velkoklubu a jednoho z nejpopulárnějších sportovních klubů na světě. Práce si dává za cíl zanalyzovat přístup zmíněného klubu k marketingovým aktivitám v celosvětovém měřítku a na základě vyhodnocení marketingového výzkumu, který tvoří stěžejní část praktické části, předpoklady fungování jeho marketingové strategie ověřit na vzorku tuzemských fotbalových příznivců. Teoretická část vymezuje pojmy jako sportovní klub, marketing, sponzoring a rozvíjí je o související témata. Dále je v jedné z kapitol blíže charakterizován samotný klub FC Barcelona. Praktická část se zaměřuje na výčet a hodnocení marketingových činností a projektů, které klub realizuje převážně s mezinárodním dopadem. Poslední kapitola je poté věnována marketingovému průzkumu mezi českými fanoušky barcelonského klubu a výsledkům jeho jednotlivých částí.
Keywords: FC Barcelona; fotbalový klub; fanoušci; sponzoring; marketing
Thesis title: Global marketing strategy of the FC Barcelona football club
Author: Podzimek, David
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Chylíková, Hana
Opponents: Novák, Miloš
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor's dissertation concerns itself with the marketing strategy of the FC Barcelona football club, as a leading European mega-club and one of the most popular sports clubs in the world. The work endeavours to analyse the approach of the aforementioned club to its marketing activities undertaken on a global scale and to inspect the prerequisites for the functioning of its marketing strategy using the example of domestic football fans and based on an evaluation of marketing research, which constitutes the main part of the practical section. The theoretical section defines the terms such as sports club, marketing and sponsoring and develops them along with the associated themes. One chapter also further describes the characteristics of the FC Barcelona club itself. The practical section focusses on listing and evaluating the marketing activities and projects which the club realises, predominantly with an international impact. The last chapter is dedicated to marketing research among Czech fans of the Barcelona club and the results of its individual sections.
Keywords: marketing; sponsorship; fans; FC Barcelona; football club

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 10. 10. 2013
Date of submission: 30. 4. 2014
Date of defense: 17. 6. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/44762/podrobnosti

Files for download

    Last update: