The role of social networks and its impact on electoral preferences

Thesis title: Úloha a role sociální sítě a její vliv na volební preference
Author: Dušek, Jakub
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Vostrovská, Zdenka
Opponents: Váňa, Daniel
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem práce je zjistit, jakým způsobem vnímají politické strany úlohu a roli sociálních sítí a jak jich využívaly ve volbách do Poslanecké sněmovny v roce 2013. Především se práce zaměřuje na předvolební kampaně stran a jejich porovnání z pohledu efektivity. Výzkum je proveden formou řízených rozhovorů s představiteli osmi nejúspěšnějších stran dle volebních výsledků v roce 2013. Rozhovory udávají ucelený pohled odborníků na danou problematiku a říkají, jakým způsobem se dá efektivita sociálních sítí měřit. Metodou empirického měření interních dat je dále porovnána efektivita jednotlivých stran pro vybrané sociální sítě. Práce potvrzuje, jak významným nástrojem politické propagace mohou sociální sítě v současné době být. Také shrnuje poznatky, jakým způsobem politické strany se sociálními sítěmi hospodaří a které strany jsou nejefektivnější.
Keywords: Politický marketing; Voblební kampaň; Facebook; Sociální sítě; Politické strany
Thesis title: The role of social networks and its impact on electoral preferences
Author: Dušek, Jakub
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Vostrovská, Zdenka
Opponents: Váňa, Daniel
Thesis language: Česky
Abstract:
The objective of this bachelor thesis is the analysis of political parties' perception of the important role of social networks and its impact on the parliamentary elections 2013. The focus of this thesis is primarily on election campaigns and comparison of political parties in terms of campaign efficiency. Research was performed as structured interviews with representatives of eight most successful parties according to the parliamentary election 2013 results. The interviews provide comprehensive insight into the issue and reveals methods of efficiency measuring. Empirical measurement of internal data results in comparison of efficiency of campaigns via social networks of chosen political parties. The thesis proves social networks role as important tools of political promotion. Finally the findings of social networks management are summarized together with efficiency comparison results.
Keywords: Political promotion; Political marketing; Election campaign; Facebook; Social networks; Political parties

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Národní hospodářství
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economic and Social Policy

Information on submission and defense

Date of assignment: 7. 11. 2013
Date of submission: 20. 12. 2013
Date of defense: 25. 6. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/45411/podrobnosti

Files for download

Main text
Private file
Download
Private annex
Private file
Download
    Last update: