Commercialization of the Olympic Games (1992, 1996 and 2012). Contribution to the history of the Olympic movement at the turn of the 20th and 21st century

Thesis title: Komercializace olympijských her (1992, 1996 a 2012). Příspěvek k dějinám olympijského hnutí na přelomu 20. a 21. století
Author: Hovořák, Martin
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Kovář, Martin
Opponents: Soukup, Jaromír
Thesis language: Česky
Abstract:
Zaměření práce spočívá na komercializaci olympijských her. Na úvod analyzuje počátky, vývoj a dnešní podobu nástrojů dnešní komercializace olympijských her. Stěžejní částí této práce je analýza financování tak velkého projektu jakými olympijské hry jsou. Jedná se o zajištění finančních prostředků pro samotné hry v rámci sponzoringu velkých světových značek, prodeji televizních práv, a také dalších finančních příjmů v rámci olympijských her na podporu neziskových organizací. Závěr by měl shrnout výsledky a poznatky pro budoucí olympijské hry -- jak ovlivňuje komercializace olympijské hry v současnosti, jakým způsobem se dají hry financovat, zamyslet se nad projekty olympijských her a samotných sportovišť tak, aby nevrhly olympijské hry do finančních ztrát.
Keywords: Sponzoring; Olympijské hry; Komercializace
Thesis title: Commercialization of the Olympic Games (1992, 1996 and 2012). Contribution to the history of the Olympic movement at the turn of the 20th and 21st century
Author: Hovořák, Martin
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Kovář, Martin
Opponents: Soukup, Jaromír
Thesis language: Česky
Abstract:
The focus of this work is on the commercialization of the Olympic Games. The introduction analyzes the origins, evolution and current form tools today's commercialization of the Olympic Games. The main part of this work analyzes the financing of such a large project such as the Olympic Games. This is to ensure funding for the game itself in sponsoring major brands, sales of TV rights, and other financial gains within the Olympics to support non-profit organizations. The conclusion should summarize the results and findings for future Olympic Games - how it affects the commercialization of the Olympics today, how games can finance projects. It should inspire to reflect on the Olympics and the sports, so the organization of the Olympic Games does not shed Olympics in financial losses.
Keywords: Olympic games; Sponsorship; Commercialization

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Národní hospodářství
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economic History

Information on submission and defense

Date of assignment: 25. 9. 2013
Date of submission: 31. 1. 2014
Date of defense: 26. 6. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/46186/podrobnosti

Files for download

    Last update: