The analysis of the Czech guarantee marks of quality and origin

Thesis title: Analýza českých značek záruky kvality a původu
Author: Steňková, Renáta
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Černá, Jitka
Opponents: Zamazalová, Marcela
Thesis language: Česky
Abstract:
Produkty nabízené na českém trhu mohou pocházet z domácí produkce, ale i ze zahraniční. Stejně mohou vykazovat různé stupně kvality. Spotřebitel ohlížející se na zemi původu nebo za kvalitními produkty to nemá snadné. Značka záruky kvality a původu se mu snaží být v tomto ohledu nápomocná. Cílem bakalářské práce je analýza konkrétních a současných značek záruky na českém trhu. Teoretická část je rozdělena do dvou kapitol, kde první pojednává o značce -- pojem, hodnota, význam pro spotřebitele a pro podniky, prvky a právní úprava ochranné známky. Následující kapitola je zaměřena na dva aspekty vyhledávané spotřebitelem -- kvalitě a původu, konkrétně kvalitě výrobku a služby, problematice uvádění původu, požadavky národní politiky a politiky EU. V praktické části jsou zaznamenány informace zjištěné v rámci analýzy vybraných značek záruky z webových stránek značek, ale i nezávislých portálů. Následně byl proveden výzkum mezi spotřebiteli. Nechybí ani vyjádření podniků, které mají udělenou některou z vybraných značek záruky. Smyslem práce bylo poskytnout přehled důvěryhodných značek záruky nejen spotřebitelům, ale i podnikům. Spotřebitel si může vybrat, podle kterých značek se má řídit. Podniky se mohou rozhodnout, zda je pro jejich činnost značka záruky podstatná, popřípadě která je vhodná.
Keywords: Značka; Regionální produkt; Klasa; značka záruky; záruka; vnímání spotřebitele; vyrobeno v ČR; Český výrobek; český původ; kvalita
Thesis title: The analysis of the Czech guarantee marks of quality and origin
Author: Steňková, Renáta
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Černá, Jitka
Opponents: Zamazalová, Marcela
Thesis language: Česky
Abstract:
Products offered on the Czech market may come from the Czech production as well as from abroad. They may also have a different quality grade. This situation is not conducive to a consumer who is looking back to the country of origin or high-quality products. The guarantee marks of quality and origin are trying to help him. The goal of this bachelor thesis is the analysis of the specific and actual guarantee marks on the Czech market. The theoretical part is divided into two chapters. The first one deals with a brand -- the concept, its value, the importance to consumers and companies, the elements and the trademark in law. The next chapter is focused on two aspects sought after by a consumer -- a quality and an origin. Concretely it is the quality of a product and service, the issue of pointing out country of origin and claims of national policy and policy of EU. In the practical part are written down the information determined from the analysis of the specific guarantee marks (from website and independent portals too). A survey among consumers was taken afterwards. There are statements of companies which have some of the specific guarantee marks awarded too. The purpose of the thesis was to provide a summary of trustful guarantee marks for both consumers and companies. A consumer can choose which marks he is going to follow. Companies can make a decision whether the guarantee mark is essential for them, eventually which one is suitable.
Keywords: consumer perception; made in CZ; Český výrobek; Regionální produkt; Klasa; guarantee mark; guarantee; Czech origin; quality; Brand

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 15. 1. 2014
Date of submission: 1. 5. 2014
Date of defense: 27. 6. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/46379/podrobnosti

Files for download

    Last update: