Specifics of fashion marketing and its impact on consumer's behaviour

Thesis title: Specifika módního marketingu a jeho vliv na chování spotřebitele
Author: Kureková, Sylvia
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Postler, Milan
Opponents: Průša, Přemysl
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá charakteristikou módního marketingu a jeho specifiky a také jeho vlivem na chování spotřebitele. Cílem této práce je definovat specifika módního marketingu, respektive komunikačních strategií módního průmyslu, a jeho vliv na rozhodování a následné chování spotřebitele se zaměřením na dvě konkrétní společnosti: H&M a Zara. Práce vysvětluje, jakým způsobem se odlišuje módní marketing od ostatních odvětví a jaké faktory ovlivňují zákazníka při výběru konkrétního produktu. Rozebírá nástroje používané k marketingové komunikaci v módním průmyslu se zaměřením na nástroje typické pro jednotlivé druhy módy, charakterizuje módní trh, jeho části a segmenty. Detailněji se problematikou zabývá právě při srovnání dvou vybraných konkrétních značek a způsobu jejich propagačního úsilí. Práce je proto rozdělena do několika tématických částí: první část se zabývá marketingem, marketingovými a komerčními komunikacemi, druhá část se věnuje konkrétně módnímu marketingu, jeho specifikům a rozdílům od ostatních odvětví, třetí část je zaměřena na vybrané módní společnosti a na jejich charakteristiku a závěrečná část je věnována vlastnímu výzkumu a analýze.
Keywords: módní marketing; módní značky; H&M; Zara; móda
Thesis title: Specifics of fashion marketing and its impact on consumer's behaviour
Author: Kureková, Sylvia
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Postler, Milan
Opponents: Průša, Přemysl
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis deals with the characteristics of fashion marketing, its specifics and its impact on consumer's behaviour. It defines the specifics of fashion marketing and communication strategies of the fashion companies and its impact on consumer's behaviour focusing on two specific companies: H&M and Zara. This thesis explains how fashion marketing differs from other industries and what factors influence its consumers to choose the product. It analyzes the marketing tools and instruments which are typical for fashion industry, fashion market and its parts and segments. The specifics of fashion marketing are described in detail while comparing two selected brands and their promotional activities. The thesis is divided into several parts: the first part deals with marketing, marketing and commercial communications, the second part is dedicated to fashion marketing and its specifics, the third part focuses on selected fashion companies and on their promotion and final section is devoted to the own research and analysis.
Keywords: fashion brands; H&M; Zara; fashion; fashion marketing

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 12. 2. 2013
Date of submission: 13. 12. 2013
Date of defense: 29. 5. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/41316/podrobnosti

Files for download

    Last update: