Analysis of Television Advertising in the Czech Republic with Regard to Audience Profile TV Stations

Thesis title: Analýza televizní reklamy v ČR s ohledem na divácký profil TV stanic
Author: Kolbabová, Martina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Kincl, Tomáš
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
Televize patří mezi masmédia. Cílí na velký počet jedinců se snahou o zasažení co nejrozsáhlejšího trhu. Obsah vysílání jednotlivých TV kanálů je proto přizpůsoben zájmu široké veřejnosti. S tím souvisí reklamní kampaně inzerentů. Televizní stanice mají obvykle definovanou konkrétní cílovou skupinu či skupiny, což je základním kritériem pro rozhodování zadavatelů reklam s oslovením vhodného diváka - targetingem. Nabízí se však otázka, zda v praxi existuje jednoznačný vzorec pro rozdělení reklam mezi jednotlivé stanice, který zadavatelé reklamy volí právě na základě cílových skupin jednotlivých televizních kanálů. Cílem této práce je zjistit závislost umístění reklamy na profilu publika jednotlivých TV kanálů, a tím i deklarovanou míru segmentace diváků ze strany majitelů médií. V práci jsou analyzována kompletní data televizních reklam za rok 2011 od výzkumné agentury monitorující celý mediální trh v ČR. Metoda zvolená pro analýzu vstupních dat je kosinová podobnost. Na základě výsledků jednotlivých analýz byly v závěru práce navrhnuty opatření ke zlepšení pro firmy a agentury.
Keywords: targeting; cílová skupina; televize; profil publika; kosinová podobnost; segmentace
Thesis title: Analysis of Television Advertising in the Czech Republic with Regard to Audience Profile TV Stations
Author: Kolbabová, Martina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Kincl, Tomáš
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
Television is a mass medium. It aims on a large audience with an intention to reach the lagest markets. Therefore is the content broadcasted of particular TV channels adjusted to the interest of a general public. That is also related to advertisers campaigns. Television channels have usually defined specific target group or groups, which is an essential criteria for advertisers decision to deliver to the appropriate viewer -- targeting. However there is comming up a question whether in real exists a clear formula for the ads distribution between individual channels, which advertisers choose just on the bases of targeted groups of TV channels. The goal I seek in this paper is to determine the dependence of placing ads on the profile of the audience of various TV channels, and by that declared level of audience segmentation that media providers claim. This paper analyzes comprehensive TV commercials data from 2011 of the research agency that monitors the entire media market in the country. Method chosen for input data analysis was cosine simularity. In the end of this paper were suggested measures of improvement for advertisers based on the results.
Keywords: targeting; cosine similarity ; segmentation; audience profile; target audience; televsion

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Exact Methods

Information on submission and defense

Date of assignment: 30. 11. 2013
Date of submission: 30. 4. 2014
Date of defense: 29. 5. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/45720/podrobnosti

Files for download

    Last update: