Does the charity incentive influence shopper behaviour?

Thesis title: Ovlivňuje motiv charity nákupní chování?
Author: Hrabánková, Tereza
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Zajíček, Miroslav
Opponents: van Koten, Silvester
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce zkoumá charitativní projekt společnosti Procter & Gamble "PG Pomáhá" jako nástroj podpory prodeje pro maloobchodníky a spotřebitele, uvedený na 134 nezávislých drogeriích a 13-ti prodejnách potravin v České republice. Analýzou prodejních dat bylo zjištěno, že charitativní prvek pozitivně ovlivňuje obrátku zboží. Konkrétně se obraty na prodejnách zapojených do programu v porovnání se zbylými prodejnami zvýšily průměrně o 8,3 % u drogerií a o 12 % na prodejnách potravin. Díky projektu došlo k meziročnímu nárůstu distribuce nejprodávanějších položek průměrně o 12 % na drogeriích a o 130 % na prodejnách potravin. Hlavním přínosem práce je zjištění vyšší návratnosti investice pro výrobce do projektu v porovnání s letákovým snížením ceny na náhodně vybranou položku s rozdílem ROI o 2,18. Výsledky této práce mohou být využity jako podklad při vzniku podobného projektu.
Keywords: český spotřebitel ; maloobchod; charitativní incentiva; podpora prodeje pro zprostředkovatele; podpora prodeje pro konečné spotřebitele; FMCG
Thesis title: Does the charity incentive influence shopper behaviour?
Author: Hrabánková, Tereza
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Zajíček, Miroslav
Opponents: van Koten, Silvester
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis investigates a charity project of Procter & Gamble called "PG Pomáhá" as a sales promotion tool for retailers and consumers, which was run at 134 independent drugstores and 13 groceries in the Czech Republic. Analyzing the data we concluded that the charity incentive positively influences sales. Specifically the turnover at stores participating in "PG Pomáhá"was icreased on average by 8,3 % at drugstores and by 12 % at groceries. Thanks to the project the distribution of the best-selling items year over year rose on average by 12 % at drugstores and by 130 % at groceries. The biggest value added is the knowledge that the return on investment for the producer to the project in comparison to a leaflet price reduction for a incidentally chosen item was more efficient with a difference of ROI 2,18. This thesis might be utilized for designing a similar project.
Keywords: retail; charity incentive; sales promotion for retailers; Czech consumer; sales promotion for consumers; FMCG

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Hospodářská politika
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Institutional Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 1. 2014
Date of submission: 23. 5. 2014
Date of defense: 29. 5. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/46140/podrobnosti

Files for download

Main text
Private file
Download
    Last update: