Marketing like a Instrument of Regional Development in Liberec Region Focusing on Tourism

Thesis title: Marketing jako nástroj regionálního rozvoje Libereckého kraje se zaměřením na cestovní ruch
Author: Boučková, Šárka
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Kouřilová, Jana
Opponents: Květoň, Viktor
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá analýzou destinačního marketingu v turistických regionech cestovního ruchu Libereckého kraje. Teoretická část vysvětluje nejdůležitější pojmy spojené s cestovním ruchem a destinačním marketingem. Zkoumá význam cestovního ruchu v regionálním rozvoji. Popisuje cestovní ruch v České republice, jeho řízení a vysvětluje ekonomický význam cestovního ruchu v České republice. Praktická část se zabývá cestovním ruchem v Libereckém kraji a zaměřuje se hlavně na destinační marketing v této oblasti. Charakterizuje Liberecký kraj a jeho turistické regiony. Popisuje strategické dokumenty vytvořené na úrovni turistických regionů Libereckého kraje pomocí SWOT analýzy marketingu. Marketingová studie turistického regionu Český ráj popisuje nástroje "8P" marketingového mixu a předkládá návrhy nových nástrojů, které by mohly napomoci k rozvoji v regionu.
Keywords: Cestovní ruch; Regionální rozvoj; Destinační marketing
Thesis title: Marketing like a Instrument of Regional Development in Liberec Region Focusing on Tourism
Author: Boučková, Šárka
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Kouřilová, Jana
Opponents: Květoň, Viktor
Thesis language: Česky
Abstract:
Diploma thesis deals with destionation marketing analysis in tourism regions of Liberec area. The theoretical part explains the most important terms of tourism and destination marketing. The teoretical part examines the importance of tourism in regional development, describes tourism in the Czech Republic, management of tourism as well as explains the economic importance in the Czech Republic. The second part, the practical part, deals with tourism in Liberec region and is mainly focused on destination marketing in this area. This part of presented thesis also charakterizes Liberec area and tourist regions of Liberec region. It describes the strategic dosuments created on tourist regions levels of Liberec area using SWOT analysis. Marketing studies of tourist region "Cesky raj" describes "8P" tools of marketing mix and presents proposals for new instruments that could help in the development of region.
Keywords: Tourism; Regional Development ; Destination Marketing

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Regionální studia
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Regional Studies

Information on submission and defense

Date of assignment: 23. 9. 2011
Date of submission: 1. 1. 2012
Date of defense: 18. 9. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/32822/podrobnosti

Files for download

    Last update: