Analysis of The National Gallery in Prague and The Art History Museum in Vienna’s marketing mix

Thesis title: Analýza marketingového mixu Národní galerie v Praze a Kunsthistorického muzea ve Vídni
Author: Štěpánková, Mariana
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Jarolímková, Liběna
Opponents: Voříšková, Barbora
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce se zaměřuje na marketing v oblasti státních uměleckých institucí. Metodologická část práce se věnuje teorii marketingového mixu v obecné rovině a dále specifikům v oblasti arts marketingu. Stěžejní je vymezení pojmů "muzeum", "význam muzea pro kulturní cestovní ruch" a přiblížení role marketingu a specifik při sestavování marketingového mixu v tomto typu institucí. Na základě poznatků v metodologické části jsou vytvořeny analýzy marketingového mixu pro Národní galerii v Praze a Kunsthistorické muzeum ve Vídni. Závěrečné srovnání, které je prioritně zaměřeno na cílovou skupinu turistů, tvoří podklad k návrhu možných marketingových opatření pro Národní galerii v Praze. Tato opatření by měla zajistit zvýšení návštěvnosti cílové skupiny turistů v Národní galerii v Praze a tudíž také přispět k rozvoji kulturního cestovního ruchu v České republice.
Keywords: arts marketing; muzeum; marketingový mix; kulturní cestovní ruch
Thesis title: Analysis of The National Gallery in Prague and The Art History Museum in Vienna’s marketing mix
Author: Štěpánková, Mariana
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Jarolímková, Liběna
Opponents: Voříšková, Barbora
Thesis language: Česky
Abstract:
This master thesis is focused on marketing in the area of art institutions. The theoretical part deals with marketing mix theory in general as well as specifics of arts marketing. Terms relating to the theme of this thesis and described in more detail are: "museum", "museum's value for cultural tourism" and "the role of marketing in museums". Based on the knowledge gained from this theoretical study, analysis of The National Gallery in Prague and The Art History Museum in Vienna's marketing mix is formed. Final comparison, which is mainly focused on the target group of tourists, represents the main source for proposals of marketing activities in The National Gallery. These activities should ensure higher numbers of tourists visiting The National Gallery and thus contributing to the expansion of cultural tourism in the Czech Republic.
Keywords: marketing mix; arts marketing; cultural tourism; museum

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Cestovní ruch
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Tourism

Information on submission and defense

Date of assignment: 7. 3. 2012
Date of submission: 5. 5. 2013
Date of defense: 9. 9. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/36663/podrobnosti

Files for download

    Last update: