Ethical aspects of advertising

Thesis title: Etické aspekty reklamy
Author: Nováková, Magdalena
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Horová, Olga
Opponents: Hantáková, Anna
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem diplomové práce je provést na základě získaných dat z primárního dotazníkového šetření analýzu a stanovit obecné závěry, zda v dnešní době spotřebitelé vnímají etické aspekty reklamních sdělení, se kterými se dennodenně setkávají a jaký postoj vůči této problematice zaujímají. Sekundárním cílem je analýza etické roviny vybraných reklamních sdělení na základě průzkumu projednávaných kauz Rady pro reklamu a na základě průzkumu internetových zdrojů a následné srovnání zjištěných informací s výstupy z primárního výzkumu. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. Teoretická část ozřejmuje základní pojmy a informace v oblasti etiky, reklamy a její regulace. Obsahem praktické části je vyhodnocení dotazníkového šetření a analýza vybraných reklamních sdělení. Závěr práce shrnuje dosažené výsledky a navrhuje případná opatření v této oblasti.
Keywords: Kodex reklamy; Reklama; Etika
Thesis title: Ethical aspects of advertising
Author: Nováková, Magdalena
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Horová, Olga
Opponents: Hantáková, Anna
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this thesis is to analyze and provide general conclusion about how consumers perceive ethical aspects of advertising in contemporary days. The analyse is done on the basis of data from primary survye. The second aim is to analyze the ethical principles of choosen advertisements which were dealt by Advertisement Council. The thesis is devided into two major parts. The theoretical section provides the basic concepts and informations in the field of ethics, advertising and its regulation. The practical part contains the evaluation of the questionnaire survey and analysis of selected examples of advertisements. The conclusion summarizes the result of survey and proposes possible recommendations
Keywords: Advertising code; Advertising; Ethics

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 28. 10. 2012
Date of submission: 19. 8. 2013
Date of defense: 17. 9. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/41116/podrobnosti

Files for download

    Last update: