Didactic analysis of curriculum of fixed assets in the subject Accounting on business academies

Thesis title: Didaktická analýza učiva o dlouhodobém majetku v předmětu Účetnictví na obchodních akademiích
Author: Grodecká, Adéla
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Fišerová, Marie
Opponents: Berková, Kateřina
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce je zaměřena na téma didaktiky učiva o dlouhodobém majetku v předmětu účetnictví vyučovaném na českých státních obchodních akademiích. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. První z nich je část teoretická, která představuje přehled didaktických zásad, které bychom měli při výuce dodržovat, a uvádí přehled vyučovacích metod, které můžeme využívat. Druhá část práce se soustředí na praktickou aplikaci didaktických zásad na konkrétním tématu. Jedná se o výuku tématu dlouhodobého majetku, který je rozšířen i o výklad tématu odložené daně, který se v současnosti na obchodních akademiích většinou nevyučuje. Na závěr je práce navíc rozšířena o porovnání tří učebnic, které se momentálně na obchodních akademiích využívají.
Keywords: dlouhodobý majetek; didaktika; účetnictví; odložená daň; výuka na obchodní akademii; didaktické zásady
Thesis title: Didactic analysis of curriculum of fixed assets in the subject Accounting on business academies
Author: Grodecká, Adéla
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Fišerová, Marie
Opponents: Berková, Kateřina
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis is focused on the theme of didactics of fixed assets in the subject accounting taught at Czech public business academies. The thesis is divided into two main parts. The first of them is the theoretical part which presents the overview of the didactic principals that we should follow during the teaching, and it also contains the overview of teaching methods which we could use. The second part of the thesis focuses on the practical application of didactic principals on concrete topic. It is the teaching of topic fixed assets which is extended to the explanation of deferred tax which is mostly not taught at business academies. At the end of this thesis there is the comparison of three textbooks currently used at business academies.
Keywords: deferred tax; fixed assets; accounting; didactics; didactic principals; teaching at business academy

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Účetnictví a finanční řízení podniku
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Economic Teaching Methodology

Information on submission and defense

Date of assignment: 13. 3. 2013
Date of submission: 30. 9. 2013
Date of defense: 19. 9. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/42245/podrobnosti

Files for download

    Last update: