Valuation of customer base in online companies

Thesis title: Valuation of customer base in online companies
Author: Kešelák, Ján
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Hnilica, Jiří
Opponents: Machek, Ondřej
Thesis language: English
Abstract:
Online industry is responsible for considerable part of world's GDP and understanding the value creation principles within it is getting increasingly important. Online companies often operate differently than traditional firms and pose various valuation challenges. We look at this problem through the optics of customer base, which we see as one of the key valuation drivers in modern online companies. The analysis of theoretical concepts and previous research within this field of research is applied to the sample consisting of biggest and most influential acquisitions in the history of online industry. Acquisitions are examined on cost-per-user multiple. Further, regression analysis is performed in order to find the relationship between acquired user base and value of transaction. We find statistically significant effect of size of acquired customer base on the deal value. Further we find statistically significant difference between cost-per-user multiples in acquisitions motivated by expansion and by competition.
Keywords: Internet; M&A; Customer base; Customer Lifetime Value
Thesis title: Ocenění zákazníků v online společnostech
Author: Kešelák, Ján
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Hnilica, Jiří
Opponents: Machek, Ondřej
Thesis language: English
Abstract:
Internetová ekonomika je zodpovědná za značnou část světového HDP a pochopení principů tvorby hodnoty v ní se stává stále důležitější. Online firmy často fungují odlišně než tradiční firmy a jejich ocenení tradíčním postupem představuje specifické výzvy. Na tento problém jsme se dívali optikou zákaznické báze, kterou vidíme jako jeden z klíčových oceňovacích faktoru v moderní on-line společnosti. Analýza teoretických konceptů a předchozího výzkumu v této oblasti je aplikovaná na vzorku, která se skládá z největších akvizic v historii online průmyslu. Akvizice jsou zkoumány na úrovni ceny za získaného uživatele. Je provedena regresní analýza, s cílem nalézt vztah mezi velikostí uživatelské základny a hodnotou transakce. Regresní analýza zjistila statisticky významný vliv velikosti získaných zákazníků na hodnotou transakce. Dále byl zjišťen statisticky významný rozdíl mezi náklady na získaného uživatele v akvizicích motivovaných expanzí a konkurencí.
Keywords: Internet; M&A; zakaznicka baze

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/International Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: The Department of Business Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 2. 4. 2013
Date of submission: 26. 8. 2013
Date of defense: 13. 9. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/42685/podrobnosti

Files for download

    Last update: