Educational programmes of the European Union and the Council of Europe and their cooperation in the field of education

Thesis title: Vzdělávací programy Evropské unie a Rady Evropy a jejich spolupráce v oblasti vzdělávání
Author: Vršovská, Jitka
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Jeníček, Vladimír
Opponents: Němcová, Ingeborg
Thesis language: Česky
Abstract:
Vzdělávání je dnes neodmyslitelnou součástí našich životů. Každá civilizovaná společnost má na vzdělávání svých občanů zájem, a proto je ochotná investovat do jeho rozvoje. Vzdělávání jako jedna ze současných priorit v Evropě má zajímavý historický vývoj. Téma vzdělávání je velmi komplexní a pro účely této diplomové práce je zúženo z časového hlediska na konec dvacátého a počátek jednadvacátého století a z institucionálního hlediska na vzdělávací programy a aktivity Evropské unie a Rady Evropy. Hlavním cílem této práce je kriticky zhodnotit spolupráci v oblasti vzdělávání na mezinárodní, zejm. celoevropské, úrovni a zdůraznit jak její dosavadní přínosy, tak i přetrvávající překážky a úskalí. Jako ústřední předmět kritického hodnocení byl zvolen populární program Erasmus kvůli jeho rozšířenosti, významném podílu na finančním rozpočtu určeném pro oblast vzdělávání a aktuálnímu diskursu o jeho budoucnosti.
Keywords: Evropská unie; vzdělávací programy; Erasmus; vzdělávání; Rada Evropy
Thesis title: Educational programmes of the European Union and the Council of Europe and their cooperation in the field of education
Author: Vršovská, Jitka
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Jeníček, Vladimír
Opponents: Němcová, Ingeborg
Thesis language: Česky
Abstract:
Education is one of the essential parts of our lives. Every civilized society is interested in education of its citizens, thus, they are willing to invest in its development. Education as one of the current priorities in Europe has an interesting historical development. The topic of education is rather complex and for the purposes of this master thesis it is, from the time point of view, narrowed to the end of the 20th and the beginning of the 21st century and from the institutional point of view, to the educational programmes and activities of the European Union and the Council of Europe. The main target of this thesis is to critically assess the cooperation in the field of education on the international and primarily European level and to accentuate both its existing benefits and its ongoing obstacles and difficulties. As a central point of the critical assessment, the Erasmus programme was chosen due to its popularity, significant share in the financial budget determined for the field of education and the contemporary discourse on its future.
Keywords: Council of Europe; education; Erasmus; European Union; educational programmes

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Economic Relations

Information on submission and defense

Date of assignment: 26. 10. 2011
Date of submission: 30. 11. 2012
Date of defense: 12. 6. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/34100/podrobnosti

Files for download

    Last update: