Economics of Luxury and Luxury Goods. A Contribution to the Research of Buying Behavior and Veblen Effects

Thesis title: Ekonomie luxusu a luxusních statků. Příspěvek k výzkumu nákupního chování a Veblenových efektů
Author: Dvořák, Jiří
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Stuchlíková, Zuzana
Opponents: Koubek, Ivo
Thesis language: Česky
Abstract:
V diplomové práci je představen model signalizační spotřeby o struktuře v úrovních firemní volba, spotřební volba, signalizační volba a volba odezvy na status. Je prokazováno, že optimální signalizační volbou spotřebitele je nákladově efektivní kombinace množství a kvality. Sekvenčně racionální spotřebitel v roli rozhodovatele očekává funkci odezvy na status pozorovatelů, přičemž v případě preferované změny rozhodovatelem očekávaného rozložení odezvy na statek okázalé spotřeby pozorujeme Veblenův efekt. Model je použit k analýze modelu efektivity reklamy Tellise a Fornella, realizovatelných transakcí a zisku firmy. Model vysvětluje aspekty nákupního chování spotřebitele při spotřebě luxusních statků a chování firem na trhu s luxusním zbožím.
Keywords: Firemní politika; Veblenův efekt; Signál; Status; Okázalá spotřeba
Thesis title: Economics of Luxury and Luxury Goods. A Contribution to the Research of Buying Behavior and Veblen Effects
Author: Dvořák, Jiří
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Stuchlíková, Zuzana
Opponents: Koubek, Ivo
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis develops a model of signaling consumption in the following structure: company choice, consumption choice, signaling choice, status response choice. The optimality of cost effective combination of quantity and quality as signaling choice is demonstrated. Sequentially rational consumer as a decision-maker expects status response function of observers. Veblen effect occurs in a conspicuous good consumption when the change in expected distribution of status response is preferred. The model is used to analyze advertising efficiency model of Tellis and Fornell, transaction feasibility and company profit. The model of signaling consumption explains certain aspects of consumer buying behavior in luxury consumption and company policy on luxury markets.
Keywords: Status; Signal; Company policy; Conspicuous consumption; Veblen effect

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomická analýza
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 10. 11. 2012
Date of submission: 12. 5. 2013
Date of defense: 21. 6. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/35927/podrobnosti

Files for download

    Last update: