Corporate social responsibility

Thesis title: Společenská odpovědnost firem
Author: Vlachová, Alena
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Filipová, Alena
Opponents: Zeman, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá společenskou odpovědností podniků (CSR) jako jedním ze způsobů moderního vedení firem. Tento koncept tvrdí, že firmy by se měly chovat odpovědně ke společnosti, snižovat jejich negativní a zvyšovat pozitivní dopady na ni. Vedle zisku by dalším cílem firem měla být i snaha o blaho společnosti. Cílem této práce je popsat koncept společenské odpovědnosti podniků a zhodnotit CSR strategii na příkladu konkrétní firmy. Teoretická část obsahuje historii celého konceptu, jeho trendy a budoucnost. Definuje také významné stakeholdery (zainteresované skupiny), které firma v rámci svého podnikání ovlivňuje, a navrhuje možnosti vedení dialogu. Teoretické poznatky jsou aplikovány na konkrétní společnost, v tomto případě britskou firmu Marks & Spencer. Právě Marks & Spencer je jednou z nejvýznamnějších společností na poli společenské odpovědnosti a má velice detailní koncept své společenské odpovědnosti -- Plán A -- který je unikátní svým rozsahem a důkladným reportováním. Plán A bude zhodnocen z hlediska vhodnosti komunikace CSR strategie za pomoci výzkumu, kterého se zúčastnilo několik desítek respondentů z řad spotřebitelů
Keywords: reportování; teorie CSR; pilíře CSR; stakeholdeři; Společenská odpovědnost podniků; Marks & Spencer
Thesis title: Corporate social responsibility
Author: Vlachová, Alena
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Filipová, Alena
Opponents: Zeman, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Master thesis deals with corporate social responsibility (CSR) as one of the ways of modern management. This concept says that companies should behave responsibly to society, decrese the negative impacts and increase the positive ones. In addition to making profit, the companies should put efforts to enhance society welfare. The aim of this thesis is to describe the concept of corporate social responsibility, the possible strategies and to evaluace the concept with the example of a particular company. The theoretical part contains the history of the concept, its trends and it tries to anticipate its future according to the expert studies. It also defines stakeholders as important groups of partners that are infulenced by the company and its business, and suggests possible dialogue with these partners. Theoretical knowledge is applied to a particular company, in this case the British firm Marks & Spencer. Nowadays, Marks & Spencer is one of the leading companies in the field of social responsibility and has a very detailed concept of social responsibility - Plan A - which is unique in its extensiveness and thorough reporting. The Plan A is reviewed for suitability of its CSR communication strategies through a research with dozens of participants.
Keywords: Marks & Spencer; Corporate Social Responsibility; stakeholders; reports; theory of CSR; triple-bottom-line

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 18. 2. 2012
Date of submission: 1. 5. 2013
Date of defense: 20. 6. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/36035/podrobnosti

Files for download

    Last update: