Prague musical scene after 1992 and increasing competition for musical theatre audience

Thesis title: Pražská muzikálová scéna po roku 1992 a konkurenčný boj o diváka
Author: Trvalcová, Lenka
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Riedlbauch, Václav
Opponents: Tyslová, Irena
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Táto diplomová práca sa zaoberá pražskou muzikálovou scénou po roku 1992 a konkurenčným bojom o diváka, ktorý sa v posledných rokoch dostáva do popredia v súvislosti s uvádzaním muzikálových titulov. Na historickom základe poukazuje na úspešnosť tohto žánru v Českej republike a ponúka taktiež prehľad súčasnej pražskej scény a jej hlavných aktérov. Prostredníctvom terajšieho marketingového mixu pražských muzikálových divadiel demonštruje využívanie marketingových nástrojov v umeleckej praxi. Ďalej popisuje termíny cieľový zákazník, divák a faktory, ktoré ovplyvňujú spotrebné chovanie. Na teoretických východiskách marketingového výskumu, bol tento aj realizovaný. Zúčastnilo sa ho celkom 343 divákov pražských divadiel. Na základe jeho výsledkov boli divadlám odporučené opatrenia v rámci marketingového mixu. V závere sa nachádza SWOT analýza zahŕňajúca všetky zistené skutočnosti.
Keywords: marketingový výskum; divák; marketingový mix; management umenia; pražská muzikálová scéna; muzikál
Thesis title: Pražská muzikálová scéna po roce 1992 a konkurenční boj o diváka
Author: Trvalcová, Lenka
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Riedlbauch, Václav
Opponents: Tyslová, Irena
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Tato diplomová práce se zaobírá pražskou muzikálovou scénou po roce 1992 a konkurenčním bojem o diváka, který se v posledních letech dostává do popředí v souvislosti s uváděním muzikálových titulů. Na historickém základu poukazuje na úspěšnost tohoto žánru v České republice a také nabízí přehled nynější pražské scény a její hlavní aktéry. Prostřednictvím současného marketingového mixu pražských muzikálových divadel demonstruje využívání marketingových nástrojů v umělecké praxi. Dále popisuje termíny jako jsou cílový zákazník, divák a faktory, které ovlivňují spotřební chování. Na teoretických marketingových východiscích byl tento výzkum i realizován. Zúčastnilo se ho celkem 343 diváků pražských divadel. Na základě jeho výsledků byla divadlům doporučena opatření v rámci marketingového mixu. V závěru se nachází SWOT analýza shrnující všechny zjištěné skutečnosti.
Keywords: management umění; pražská muzikálová scéna; marketingový výzkum; marketingový mix; muzikál; divák
Thesis title: Prague musical scene after 1992 and increasing competition for musical theatre audience
Author: Trvalcová, Lenka
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Riedlbauch, Václav
Opponents: Tyslová, Irena
Thesis language: Slovensky
Abstract:
This thesis deals with the Prague musical scene after 1992 and more specifically with the increasing competition for musical theatre audiences. This competition has come to the forefront in connection with musical title launches in recent years. On a historical basis, it points to the success of this genre in the Czech Republic, and it also provides an overview of the current Prague scene and its major players. Through the current marketing mix of Prague theaters, it demonstrates the use of marketing tools in artistic practice. It further describes terms such as the target customer, the audience member, and the factors that influence consumer behavior. Based on the theoretical principles of marketing research, one research was also carried out. It was attended by a total of 343 spectators of Prague theaters. The measures to be taken within the marketing mix were recommended to the theaters based on the reserach results. The conclusion includes a SWOT analysis encompassing all the facts found.
Keywords: marketing research; audience; marketing mix ; Prague musical scene; arts management; musical

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Arts Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Arts management

Information on submission and defense

Date of assignment: 28. 2. 2012
Date of submission: 6. 5. 2013
Date of defense: 10. 6. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/36340/podrobnosti

Files for download

    Last update: