Evaluation of the effect of the implementation of Low-emission zones in the Czech Republic on a case study of Prague
Thesis title: | Zhodnocení efektu zavedení nízkoemisních zón v ČR na případové studii města Prahy |
---|---|
Author: | Peterová, Lenka |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Vejchodská, Eliška |
Opponents: | Ropický, Jan |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Abstrakt: Tato diplomová práce se zabývá možností zavedení nízkoemisních zón v České republice a to zejména na příkladu hlavního města Prahy. Téma je nejprve hodnoceno z pohledu zahraničních zkušeností se zavedenými zónami. Dále se práce věnuje problematice zavedení zón v Moravskoslezském kraji, obci Klimkovice a městě Plzni. V hlavní části práce je analýza dopadu snížení emisí zavedením nízkoemisních zón v hlavním městě. Na základě výpočtu environmentálního efektu práce dospěla k závěru, že největší množství znečištění NOx v Praze způsobují vozy emisní kategorie EURO 3 a u prachových částic tvoří druhou nejvýznamnější skupinu. Proto bude mít varianta zahrnující zákaz vjezdu vozidel této kategorie vyšší vliv na snížení znečištění. Celková efektivnost zavedení zón dále záleží na rozloze zóny, možnostech objízdných tras a množství udělení výjimek do zákazu vjezdu v těchto zónách. S výsledkem práce se shodují i dopravní experti. Ti by doporučovali využít více efektivní nástroj omezení dopravy v hlavním městě. JEL klasifikace: Q590, R410, R460, R190 |
Keywords: | znečištění ovzduší; nástroje regulace dopravy; Nízkoemisní zóny |
Thesis title: | Evaluation of the effect of the implementation of Low-emission zones in the Czech Republic on a case study of Prague |
---|---|
Author: | Peterová, Lenka |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Vejchodská, Eliška |
Opponents: | Ropický, Jan |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Abstract: This master thesis deals with the possibility of introducing the Low-emission zones (LEZ) in the Czech Republic, in particular example of Prague. First the theme is evaluated from the perspective of international experience. Further is evaluation of introducing this tool in the Moravian area, Klimkovice village and Pilsen. The main part of this thesis is to evaluate the impact of the introduction of the NEZ to reduce emissions in the capital city Prague. By calculating the environmental effect the thesis concludes that the greatest amount of pollution NOx is caused by cars from category EURO 3 and in case of pollution PM10 this category is at the second place. Therefore the variant involving a ban of these vehicles will have a greater impact on reducing pollution. The overall effectiveness of the LEZ impact also depend on the size of the zone, the possibilities of alternate routes and number of exemptions to the ban into these zones. The Traffic experts confirm the result of this thesis. They will suggest to use more effective toll to reducing traffic in Prague. JEL Clasification: Q590, R410, R460, R190 |
Keywords: | air pollution; Low-emission zones; regulation of traffic |
Information about study
Study programme: | Hospodářská politika a správa/Ekonomika a správa životního prostředí |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Economics |
Department: | Department of Environmental Economics |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 15. 5. 2012 |
---|---|
Date of submission: | 15. 11. 2012 |
Date of defense: | 27. 6. 2013 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/37682/podrobnosti |