Pricing of selected products in the FMCG market

Thesis title: Tvorba ceny vybraných produktů na trhu FMCG
Author: Bartáková, Iva
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Zeman, Jiří
Opponents: Filipová, Alena
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce se zabývá tvorbou ceny produktů na trhu FMCG, kterou ovlivňuje vztah mezi výrobcem zboží a maloobchodním řetězcem. V teoretické části práce jsou vysvětleny pohledy na pojem tržeb a následně jsou představeny kalkulace, jakožto významný nástroj hodnotového řízení. Dále je charakterizován maloobchodní trh v České republice a dodavatelsko-odběratelský vztah mezi subjekty zde působícími. V praktické části jsou využita data společnosti působící na trhu FMCG, je popsán proces tvorby ceny vybraných produktů a propočtena jejich nákladová náročnost. Cena produktů je rozdělena na část nákladů produktu, DPH, přirážky výrobce a obchodního řetězce. Tyto dvě přirážky jsou v závěru porovnány a posouzeny z hlediska spravedlivého rozdělení mezi oba články obchodního řetězce.
Keywords: dodavatelsko-odběratelský vztah; maloobchodní trh; výrobce; přirážka k ceně; tržní síla ; kalkulace; kategorie FMCG
Thesis title: Pricing of selected products in the FMCG market
Author: Bartáková, Iva
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Zeman, Jiří
Opponents: Filipová, Alena
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis deals with the pricing of products in the FMCG market, which is affected by the relationship between manufacturer of goods and the retail chain. In the theoretical part are explained the views on the term revenues and subsequently calculations are presented, as an important tool of value management. Further the retail market in the Czech Republic is characterized in relation to the supplier-customer relationship between the parties involved. In the practical part, is used data of a company operating in the FMCG market and is given a description of the pricing process of selected goods and their costings are calculated. Product price is divided into production costs, VAT, manufacturer's and retail chain's surcharge. In the final part these two margins are compared and assessed in terms of equitable distribution between the two parties involved in this business chain.
Keywords: supplier-customer relationship; market power; calculation; producer; surcharge to the price; FMCG category; retail market

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 7. 6. 2012
Date of submission: 30. 4. 2013
Date of defense: 25. 6. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/37925/podrobnosti

Files for download

Private annex
Private file
Download
    Last update: