The role of marketing in small and large companies: A qualitative study in FMCG sector

Thesis title: Role marketingu v malých a velkých firmách: kvalitativní studie v sektoru FMCG
Author: Sekyrková, Michaela
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Karlíček, Miroslav
Opponents: Kolouchová, Daniela
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem diplomové práce je zjistit dílčí rozdíly mezi pojetím marketingu v malých a velkých podnicích. Jedná se o kvalitativní studii zaměřenou na sektor FMCG. Jednotlivé diference byly zkoumány na základě zjištění, plynoucích z expertních rozhovorů se šesti manažery. Tři reprezentovaly malé podniky a tři zastupovaly velké mezinárodní korporace. Řada firem v dnešní době využívá marketingu, ale pro každou společnost, to znamená trochu něco jiného. Co se týče malých podniků a jejich vnímání marketingové funkce je spíše podceňováno. Mají tendenci si marketing spojovat pouze s jednotlivými aktivitami marketingové komunikace. Zatímco velké podniky se soustředí na potřeby a přání svých zákazníků a ty uspokojovat prostřednictvím svých produktů. Snaží se vytvářet hodnotné značky a budovat jejich silné postavení a jméno na trhu.
Keywords: hloubkové rozhovory; malé a velké společnosti; role marketingu v podniku; hodnota značky; FMCG; Marketing
Thesis title: The role of marketing in small and large companies: A qualitative study in FMCG sector
Author: Sekyrková, Michaela
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Karlíček, Miroslav
Opponents: Kolouchová, Daniela
Thesis language: Česky
Abstract:
The goal of this master thesis is to define the main differences between marketing in small and big companies. This is a qualitative study focused on FMCG sector (Fast Moving Consumer Goods). The whole research is base on deep interviews with six managers. Three of them were representing small local businesses and the other three were from big international companies. A lot of companies are using marketing in their business today but it has a different meaning for each of them. As for small firms the marketing is supporting function which is connected mainly with the marketing communication activities. On the other hand the big companies are focused on meeting the needs of their customers through their products. They are trying also to build the strong brands of their products and categories.
Keywords: the role of marketing in the company; brand equity; FMCG; Marketing; big and small companies; deep interviews

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 27. 6. 2012
Date of submission: 27. 1. 2013
Date of defense: 11. 6. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/38264/podrobnosti

Files for download

    Last update: