Factual analysis and didactic curriculum on wages in the first concentric circle of the accounting for BA
Thesis title: | Věcný a didaktický rozbor učiva o mzdách v prvním koncentrickém okruhu předmětu účetnictví na OA |
---|---|
Author: | Beznosková, Kateřina |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Fišerová, Marie |
Opponents: | Fiala, Vít |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | V této práci se zabývám především didaktickým rozborem učiva o mzdách, konkrétně v 1. koncentrickém okruhu na obchodních akademiích. Práce je rozdělena do 2 částí. V první části se nejprve zaměřuji na teoretické poznatky z oblasti dvou vědních disciplin, které jsou velmi důležité pro jakýkoliv vyučovací proces - pedagogiky a didaktiky. Nejprve představuji obecné funkce, cíle a školní dokumenty ekonomického vzdělávání, poté již konkrétně didaktiku účetnictví, kde jsou uvedeny metody a didaktické zásady. Praktická část zahrnuje mé osobní názory a doporučení pro výuku tematického celku mzdy a v neposlední řadě i výzkum. V tomto výzkumu jsem se soustředila na absolventy obchodních akademií, kteří pracují nebo pracovali se mzdami. Čili od nich se nejlépe zjistí zpětná vazba, zda je vůbec učivo na OA pro získání vědomostí a znalostí do praxe účinné. |
Keywords: | účtování mezd; mzdy; ekonomické vzdělávání; účetnictví; didaktické metody; didaktické zásady; didaktika |
Thesis title: | Factual analysis and didactic curriculum on wages in the first concentric circle of the accounting for BA |
---|---|
Author: | Beznosková, Kateřina |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Fišerová, Marie |
Opponents: | Fiala, Vít |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | In this work I especially engage didactic analysis of subject matter about wages factually in the first concentric circle at Business Academies. The work is divided into two parts. In the first part I directed my attention to teoretical knowledge in spheres of two scientific disciplines, which are very important for whichever teaching methods of pedagogy and didactics. First I introduce common functions, objects and school documentation of economic education, after that I introduce concrete didactic accounting where princeples and methods of didactics are named and mentioned. The practical part takes in my personal opinions and recommendation for teaching of teoretical unit of wages and particularly also a research. In this research I concentrated to school-leavers of Business Academies who have worked with wages because it is possible to find out best feedback from them and to find out the subject matter at Business Acadamies is effective enough for getting knowledge in practice at all. |
Keywords: | accounting of wages; wages; economic education; principles of didactics; accounting; didactics; methods of didactics |
Information about study
Study programme: | Finance a účetnictví/Učitelství praktického vyučování v ekonomickém vzdělávání |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Finance and Accounting |
Department: | Department of Economic Teaching Methodology |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 2. 10. 2012 |
---|---|
Date of submission: | 30. 9. 2013 |
Date of defense: | 18. 6. 2013 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/39198/podrobnosti |