How does business cycle influence investments in beauty?

Thesis title: Jak hospodářský cyklus ovlivňuje investice do krásy?
Author: Vítek, Jan
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Houdek, Petr
Opponents: Potužák, Pavel
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce ověřuje lipstick efekt předpovídající růst prodejů kosmetiky během ekonomické recese. Analýza je provedena na datech divize DPGP společnosti L'Oréal ČR s.r.o. za období 2005-2009 pro Českou a Slovenskou republiku. Pro Českou republiku se existence lipstick efektu podařilo prokázat, ačkoliv výsledky regresních modelů nejsou robustní a je třeba k nim přistupovat kriticky. Dále bylo dokázáno, že příčinou lipstick efektu je buď substituce luxusního zboží levnějším luxusním zbožím nebo snaha žen o zvýšení lidského (erotického) kapitálu v době nepříznivých socioekonomických podmínek a ne hledání finančně stabilního partnera tak, jak lipstick efekt vysvětluje sexuální psychologie.
Keywords: atraktivita; trh práce; recese; lipstick efekt; hledání partnera; sexuální psychologie; lidský kapitál
Thesis title: How does business cycle influence investments in beauty?
Author: Vítek, Jan
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Houdek, Petr
Opponents: Potužák, Pavel
Thesis language: Česky
Abstract:
The goal of this thesis is to empirically test the lipstick effect which predicts growth in sales of cosmetics during the economic recession. The analysis is based on data for the period 2005 -- 2009 from DPGP division of L'Oréal ČR s.r.o. for the Czech and Slovak market. Even though, the results acquired from regression models are not robust and should be approached critically, the existence of lipstick effect was proved for Czech Republic. Furthermore it was shown that the cause of lipstick effect is either substitution of luxury goods by cheaper luxury goods or women's effort to increase human (erotic) capital in times of unfavorable socioeconomic conditions rather than searching for financially stable partner as is lipstick effect explained in sexual psychology.
Keywords: labor market; recession; human matting; attractiveness; sexual psychology; human capital; lipstick effect

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomická analýza
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 3. 10. 2012
Date of submission: 31. 12. 2012
Date of defense: 21. 6. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/39236/podrobnosti

Files for download

    Last update: