The propossal to include the curriculum of reporting according to the international standards IFRS at Accounting at Business Academies
Thesis title: | Návrh zařazení učiva o vykazování podle mezinárodních standardů IFRS v účetnictví pro obchodní akademie |
---|---|
Author: | Strakatá, Hana |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Berková, Kateřina |
Opponents: | Fišerová, Marie |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Problematika IFRS je od roku 2007 zařazena do RVP oboru vzdělávání Obchodní akademie. Cílem této diplomové práce je vytvořit návrh učiva IFRS pro tento stupeň vzdělávání, jelikož v současné době zatím na obchodních akademiích není problematika IFRS ve větších podrobnostech vyučována. Práce má čtenáře na úvod krátce seznámit se vznikem a vývojem IFRS a jejich smyslem obecně. Dále se zaměřuje na požadavky praxe kladené na absolventy obchodních akademií. Následující část práce již ukazuje současnou praxi výuky účetnictví na obchodních akademiích, přičemž na tyto poznatky navazuje návrh samotného učiva IFRS na těchto školách. Závěr práce obsahuje výsledky výzkumného šetření, prováděného u žáků 4. ročníků oboru vzdělávání Obchodní akademie pomocí didaktického testu a výsledky dotazníkového šetření u učitelů účetnictví na obchodních akademiích. |
Keywords: | Koncepční rámec; rámcový vzdělávací program; účetnictví; obchodní akademie; IFRS |
Thesis title: | The propossal to include the curriculum of reporting according to the international standards IFRS at Accounting at Business Academies |
---|---|
Author: | Strakatá, Hana |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Berková, Kateřina |
Opponents: | Fišerová, Marie |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The issue of IFRS have been a part of the Frame Educational Program, the branch of education of Business Academy since 2007. The aim of this dissertation is to create a plan of IFRS's curriculum for this level of education, because nowadays there isn't the issue of IFRS taught in detail at Business Academies. The dissertation is supposed to briefly introduce IFRS's creation, development and its sense in general to its readers. Subsequently the dissertation aims on demands which are necesarry for Business Academies' graduates professional experience. The next part of the dissertaion shows current way of education of Accounting at Business Academies and the plan of IFRS's curriculum follows these findings at these schools. The end of the dissertation contains results of the survey containing didactical test, which was filled in by students of 4th class of Business Academy and results of the survey filled by teachers of Accounting at Business Academies. |
Keywords: | Conceptual framework; Business Academy; Accounting; IFRS; Frame Educational Program |
Information about study
Study programme: | Finance a účetnictví/Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Finance and Accounting |
Department: | Department of Economic Teaching Methodology |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 16. 10. 2012 |
---|---|
Date of submission: | 23. 6. 2013 |
Date of defense: | 18. 6. 2013 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/39822/podrobnosti |