How Is the Price of Cats Influenced by a Pedigree Card?

Thesis title: Jak ovlivňuje cenu koček fakt, že mají průkaz původu?
Author: Durchánková, Tereza
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Lahvička, Jiří
Opponents: Klesla, Arnošt
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce se zabývá kvantifikací vlivu průkazu původu a dalších faktorů (stáří, pohlaví, věk, původ, plemeno...) na nabídkovou cenu koček. Práce předpokládá, že v případě nabídky koček s průkazem původu je odstraněna informační asymetrie mezi prodávajícím a kupujícím, jelikož onen průkaz původu slouží jako záruka kvality kočky. Datový soubor tvoří přes 600 pozorování. Vliv faktorů ovlivňujících nabídkovou cenu koček je měřen pomocí modelů MNČ, Probit a Tobit. Výsledky ukazují, že průkaz původu zvýší cenu kočky ceteris paribus o 72%, pokud je nabízena za nenulovou cenu ve srovnání s kočkami bez průkazu původu. V případě všech nabízených koček, tedy i těch za nulovou cenu, se nepodařil vliv průkazu původu na nabídkovou cenu koček prokázat. Dále bylo za použití pozorování pouze s kladnými cenami například zjištěno, že pokud je kočka očkovaná, zvyšuje to její cenu o 20%, pokud je nabízena s příslušenstvím, její cena se zvýší o 27%. Také bylo potvrzeno, že cena kočky klesá nelineárně s rostoucím věkem. Nepodařilo se prokázat vliv vhodnosti na chov a pohlaví na nabídkovou cenu kočky.
Keywords: kočky; nabídková cena; průkaz původu; informační asymetrie
Thesis title: How Is the Price of Cats Influenced by a Pedigree Card?
Author: Durchánková, Tereza
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Lahvička, Jiří
Opponents: Klesla, Arnošt
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis is focused on the quantification of the influence of certificate of origin and other factors (age, sex, origin, race...) on the offer price of cats. The thesis assumes that in the case of cats having a pedigree card asymmetric information between a buyer and a seller does not exist because this pedigree card serves as a guarantee of the quality of a cat. Data file consits of more than 600 observations. The influence of the factors influecing the price of cats is measured by models OLS, Probit and Tobit. The results show that a pedigree card increases a price of the cat ceteris paribus by 72 % in the comparison with other cats under the condition that the cat is offered for a non-zero price. In the case of all the cats offered, including those for a zero price, the influence of a pedigree card on a price of cats was not proved. Further, when considering only positive prices it was proved that a price of a vaccinated cat increases by 20 %, if it is offered with accessories its price increases by 27 %. It was also confirmed that a price of a cat decreases non-linearly with increasing age. The influence of the appropriateness to breeding and sex on the bid price of a cat was not proved.
Keywords: offer price; pedigree card; cats; asymmetric information

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 24. 1. 2013
Date of submission: 31. 5. 2013
Date of defense: 20. 6. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/41084/podrobnosti

Files for download

    Last update: