Testing of the endowment effect: does the endowment effect depend on market experience?

Thesis title: Testování majetnického efektu: závisí majetnický efekt na tržních zkušenostech?
Author: Kalousová, Lucie
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Chytilová, Helena
Opponents: Babin, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
Hlavním cílem této práce je analýza závislosti majetnického efektu na tržních zkušenostech jedince. Tato závislost je zkoumána na třech věkových kategoriích -- na dětech z 2. tříd, na dětech z 6. tříd a na vysokoškolských studentech -- prostřednictvím field experimentu (děti) a laboratorního experimentu (vysokoškolští studenti). Celkem bylo testováno 147 subjektů. Testovaným subjektům byla nabídnuta možnost směny statků, které na začátku experimentu obdržely do svého vlastnictví, za jiné předem dané statky. K analýze dat bylo využito čtyřpolních tabulek. Majetnický efekt se projevil u (na trhu nezkušených) dětí obou věkových kategorií, zatímco u vysokoškolských studentů (u kterých je předpoklad, že mají získáno mnohem více tržních zkušeností) se tento efekt neprojevil. Na 5% hladině významnosti byl tak zjištěn vztah mezi majetnickým efektem a tržními zkušenostmi.
Keywords: averze ke ztrátě; prospektová teorie; tržní zkušenosti; majetnický efekt
Thesis title: Testing of the endowment effect: does the endowment effect depend on market experience?
Author: Kalousová, Lucie
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Chytilová, Helena
Opponents: Babin, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
The main purpose of this thesis is to analyze the dependence of the endowment effect on market experience of an individual. This dependence is examined on three age groups -- children from second-grade, children from sixth-grade and undergraduate students -- through field experiment (children) and laboratory experiment (undergraduate students). Total of 147 subjects were tested. Subjects under test were offered the opportunity to exchange goods they received into their possession at the beginning of the experiment, for another predetermined goods. The data were analyzed by contingency tables. Endowment effect was observed in the (market inexperienced) children of both ages, while undergraduate students (who are assumed to have gained more market experience) didn't demonstrate this effect. Dependence between endowment effect and market experience was found at the 5% significance level.
Keywords: market experience; loss aversion; prospect theory; endowment effect

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 17. 2. 2013
Date of submission: 17. 5. 2013
Date of defense: 19. 6. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/41397/podrobnosti

Files for download

    Last update: