The Impact of Business Cycles on Consumer Preferences towards Various Movie Genres

Thesis title: The Impact of Business Cycles on Consumer Preferences towards Various Movie Genres
Author: Alexa, Jiří
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Chytilová, Helena
Opponents: Potužák, Pavel
Thesis language: English
Abstract:
This thesis examines the impact of business cycles on consumer movie genre preferences. The sample includes 1744 movies released during 2000-2011 in the United States. In order to address endogeneity, econometric model that consists of 2 simultaneous equations representing movie supply and demand is developed. Using ex ante modeling approach, models are constructed separately for the 1st week and for the following weeks. Regression results suggest that the impact of business cycles on consumer genre preferences is stronger in the model for 2nd week and beyond. Consumers react differently to changes in unemployment rate and inflation. Comedies are preferred to dramas when inflation is rising and dramas are preferred to comedies when the unemployment rate is rising. Another finding is that motion picture industry is countercyclical with respect to unemployment and inflation. This study also provides several findings regarding other determinants of movie demand and movie supply, such as: budget, critical reviews, audience rating, actors, director, accessibility, a competition.
Keywords: genre; business cycles; motion picture industry; consumer preferences
Thesis title: Vliv hospodářského cyklu na spotřebitelské preference ve vztahu k jednotlivým filmovým žánrům
Author: Alexa, Jiří
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Chytilová, Helena
Opponents: Potužák, Pavel
Thesis language: English
Abstract:
Tato bakalářská práce zkoumá vliv hospodářského cyklu na spotřebitelské preference ve vztahu k jednotlivým filmovým žánrům. Testovaný vzorek zahrnuje 1744 filmů vydaných v letech 2000-2011 v USA. Za účelem pokrytí přítomné endogenity je vytvořen ekonometrický model, který se skládá ze dvou simultánních rovnic reprezentujících poptávku a nabídku filmů. S využitím modelovacího přístupu ex ante jsou separátně vytvořeny modely pro první týden promítání a pro týdny následující. Výsledky regresní analýzy naznačují, že vliv hospodářského cyklu na žánrové preference spotřebitelů je silnější v modelu, který zachycuje výsledky od druhého týdne dále. Spotřebitelé odlišně reagují na změny nezaměstnanosti a inflace. Komedie jsou upřednostňovány před dramaty, když roste inflace. Dramata jsou preferována před komediemi, když roste nezaměstnanost. Výsledky také ukazují, že filmový průmysl je proticyklický vzhledem k inflaci a nezaměstanosti. Tato studie rovněž poskytuje několik zjištění, která se týkají ostatních determinantů poptávky a nabídky filmů jako například: rozpočet, recenze kritiků, hodnocení diváků, herci, režišér, přístupnost, konkurence atd.
Keywords: hospodářský cyklus; spotřebitelské preference; filmový průmysl; žánr

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 25. 2. 2013
Date of submission: 25. 5. 2013
Date of defense: 17. 6. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/41635/podrobnosti

Files for download

    Last update: