The risks and benefits of Czech companies ' entry into the Chinese market

Thesis title: Rizika a výhody vstupu českých firem na čínský trh
Author: Knýblová, Petra
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Vostrovská, Zdenka
Opponents: Pala, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce zkoumá rizika a výhody, kterým čelí české firmy při vstupování na čínský trh. První část práce se věnuje čínské ekonomice, je popsána její hospodářská historie, vývoj v několika posledních letech a současná situace. Další pasáž se pak zabývá obchodní spoluprácí mezi ČLR a ČR a její bilancí. Praktická část práce se věnuje konkrétním firmám, které na čínském trhu již působí a popisuje také možnosti, jak na tento trh lze vstoupit. Následně jsou popsány konkrétní podmínky, se kterými se české firmy v Číně setkávají. Je provedena SWOT analýza, která identifikuje příležitosti a hrozby spojené se vstupem. Cílem práce je snaha analyzovat, zda je pro české firmy spíše výhodné nebo nevýhodné na čínský trh vstoupit, případně za jakých podmínek. K posouzení výhodnosti a také úspěšnosti jednotlivých společností je využito kvalitativního výzkumu založeného na polostrukturovaném rozhovoru.
Keywords: obchodní jednání; Čína; obchod mezi Čínou a Českou republikou; čínská ekonomika; čínský trh
Thesis title: The risks and benefits of Czech companies ' entry into the Chinese market
Author: Knýblová, Petra
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Vostrovská, Zdenka
Opponents: Pala, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor thesis deals with the risks and benefits Czech companies face when breaking into Chinese market. The first part of the thesis looks into the Chinese economy. Chinese economic history, last years' developments and the current situation are described as well. The next passage is concerned with business cooperation between the Czech Republic and the People's Republic of China. The practical part of the thesis is devoted to specific companies, which have already entered the Chinese market. Possible ways of entering the Chinese market are described. Subsequently, specific circumstances Czech companies have faced in the past are examined. A SWOT analysis identifying threats and opportunities of the entry is carried out later on. The target of this thesis is to analyze, whether it is rather beneficial or inconvenient for Czech companies to enter the Chinese market and to define the relevant conditions. A qualitative research based on semi-structured interview is used to determine the success rate of each company.
Keywords: Chinese economy; China; business negotiation; trade between China and the Czech Republic; Chinese market

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Národní hospodářství
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economic and Social Policy

Information on submission and defense

Date of assignment: 4. 3. 2013
Date of submission: 31. 5. 2013
Date of defense: 20. 6. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/41927/podrobnosti

Files for download

Main text
Private file
Download
Opponent's review
Private file
Download
Supervisor's review
Private file
Download
    Last update: