Usage of personality typology in business practices

Thesis title: Využití typologie osobnosti ve firemní praxi
Author: Skála, Ondřej
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Franková, Emilie
Opponents: Půbalová, Kateřina
Thesis language: Česky
Abstract:
Abstrakt: Tato práce je zaměřena na využití typologických metod ve firemní praxi. Obsahuje dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části je představena definice pojmu osobnost a faktory, které osobnost ovlivňují. Následně jsou popsány jednotlivé druhy typologií. Práce samotná se zaměřuje na typologii MBTI a jejího využití v operativním řízení z pohledu manažera, personalistiky a prodeje. Závěr teoretické části se zabývá strategickým řízením a aplikací MBTI na celkovou kulturu organizace. Cílem praktické části je porovnání předpokladu typologie ideálního prodejce se zkoumaným vzorkem respondentů. Jako nástroj sběru dat bylo provedeno dotazníkové šetření. Dotazník je zaměřen na jednotlivá preferenční písmena v typologickém vzorci. Následně byla provedena analýza těchto dat a na jejich základě byly potvrzeny či vyvráceny stanovené hypotézy. Na závěr jsou uvedena možná doporučení pro organizaci a také pro prodejce.
Keywords: MBTI; prodej; Typologie osobnosti; typologie organizace
Thesis title: Usage of personality typology in business practices
Author: Skála, Ondřej
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Franková, Emilie
Opponents: Půbalová, Kateřina
Thesis language: Česky
Abstract:
Abstract: This work focuses on the usage of typological method in business practices. It contains two parts: theoretical and practical. The theoretical part introduces definitions of personality and the factors that shape personality. Subsequently there are described different types of personal typology. The work deals with the MBTI typology and its usage in operational management for managers, human resources and sales methods. The end of the theoretical part is concerned with strategic management and MBTI applications to the culture of the organization. The main goal of the practical part is to compare the typology provided by the ideal vendors with the sample of respondents. For the data collection was used questionnaire survey. This questionnaire is aimed at the preferential letters in typological patterns. Furthermore the analysis of these data was provided. On that concern were either confirmed or disproved main hypotheses. At the end the possible recommendations were mentioned for the organization and also for the vendors.
Keywords: typology of organization; sales; personality typology; MBTI

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Managerial Psychology and Sociology

Information on submission and defense

Date of assignment: 14. 3. 2013
Date of submission: 5. 5. 2013
Date of defense: 19. 6. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/42253/podrobnosti

Files for download

    Last update: