Social perception in the relationship of teacher and student

Thesis title: Sociální percepce ve vztahu učitele a žáka
Author: Hodžová, Michaela
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Hadj Moussová, Zuzana
Opponents: Krpálková Krelová, Katarína
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá sociální percepcí, především mezi učiteli a žáky. Teoretická část se věnuje sociálním souvislostem života. Vysvětluje, jaké faktory na člověka působí a ovlivňují ho. Dále se zabývá sociálním poznáváním, především meziosobní percepcí, vnímáním a chybami, kterých se při utváření prvního dojmu můžeme dopustit. Následně jsou rozebírány atribuční teorie a různé druhy schémat. Práce popisuje, podle jakých činitelů učitel hodnotí žáka jako úspěšného. V rámci praktické části je rozebráno dotazníkové šetření, které zkoumá hodnocení předmětů jednotlivými žáky a jejich učiteli. Předměty jsou hodnoceny dle stanovených kritérií. Ze zjištěných výsledků je odvozen jejich vzájemný vztah.
Keywords: meziosobní percepce; žák; učitel; atribuční procesy; sociální psychologie
Thesis title: Social perception in the relationship of teacher and student
Author: Hodžová, Michaela
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Hadj Moussová, Zuzana
Opponents: Krpálková Krelová, Katarína
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis deals with a social perception between teachers and their students. The theoretical part describes the social environment of life and explains the factors that influence people. The first part then deals with social cognition, interpersonal perception and possible mistakes, that we can make during the process. After that, the attribution theories and various kinds of schemes are analyzed. Factors, that are crucial in the teacher's judgement of the student, are described in the last chapter of the theoretical part. The thesis continues with a practical part. The questionnaire is created, used and its results are analyzed. It is aimed at the rating of the school subject from both sides,the teacher and student, according to given criteria. The conclusion is the mutual relation of the criteria.
Keywords: student; teacher; attribution theories; interpersonal perception; social psychology

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Učitelství praktického vyučování v ekonomickém vzdělávání
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Economic Teaching Methodology

Information on submission and defense

Date of assignment: 18. 3. 2013
Date of submission: 30. 5. 2013
Date of defense: 18. 6. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/42335/podrobnosti

Files for download

    Last update: