Planning & Steering of automotive dealers and the influence of the OEM

Thesis title: Planning & Steering of automotive dealers and the influence of the OEM
Author: Kallookaran, Roberto
Thesis type: Dissertation thesis
Supervisor: Pichanič, Mikuláš
Opponents: Malý, Josef; Jonscher, Hans
Thesis language: English
Abstract:
Our research purpose is to show that the generic strategy choice, differentiation or cost leadership, of the automotive manufacturer has an influence on the corporation between him and his dealers. To prove our assumption we formulate three hypotheses where we investigate how targets are determined between dealer and manufacturer, how the dealer understands the strategy of the manufacturer and how the dealer perceives consultation services provided from the manufacturer. For our research we collected empirical data via an online survey at the dealer side. The evaluation of our results is finally based on 71 valid dealer responses from Germany. Our findings show a significant dependency between the manufacturer's choice of strategy and the investigated objects. We argue that customer expectations regarding service quality and the perception on, how they connect dealer with the brand, are the main reasons why manufacturers following differentiation strategy apply a more corporative target determination approach than manufactures persuading a cost leadership strategy. Subsequently we see that, dealers affiliated with manufacturers following differentiation strategy have a better understanding of the manufacturer's strategy and a better opinion about profitability consultation
Keywords: automotive industry; corporate aims; dealership; strategy
Thesis title: Planning & Steering of Automotive Dealers and the Influence of the OEM
Author: Kallookaran, Roberto
Thesis type: Disertační práce
Supervisor: Pichanič, Mikuláš
Opponents: Malý, Josef; Jonscher, Hans
Thesis language: English
Abstract:
ABSTRAKT Cílem výzkumu v předložené studii bylo prokázat závislost vztahu mezi výrobcem a dealerem na praktikovaných strategiích. Pro prokázání této závislosti jsme naformulovali tři výzkumné hypotézy. V první byl předmětem zkoumání vztah výrobce a dealera při formulování strategie. Ve druhé jak dealeři chápou a rozumí strategii výrobce a ve třetí do jaké míry vnímají a požadují dealeři konzultační služby výrobců. S využitím on line dotazníků a v částí případů interview byl sebrán vzorek 71 platných opovědí licencovaných dealerů v Německu. Zjištění vzešlé z výzkumu a následné analýzy prokazují významnou závislost mezi výrobcem praktikovanou strategii a dealery. Ukazují se rovněž významné rozdíly mezi differentiation strategy a cost leadership strategy.
Keywords: strategie; kooperace; dealerská síť; nákladová strategie

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Doktorský studijní program
Assigned degree: Ph.D.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 21. 9. 2009
Date of submission: 20. 6. 2010
Date of defense: 20. 10. 2010
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/27387/podrobnosti

Files for download

    Last update: