Prediction of the Czech Winemarket Development

Thesis title: Predikce vývoje českého trhu s vínem
Author: Řeháčková, Zlata
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Sato, Alexej
Opponents: Filipovszki, Pavel
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce má za úkol analyzovat český a světový trh vína. Na začátku práce se z důvodu uvedení do problematiky věnuji základní charakteristice vína. Dále se zabývám rozdělením České republiky do vinařských oblastí, charakteristikou světového trhu vína s důrazem na spotřebu, produkci a popis nevýznamnějších aktérů na tomto trhu. Ve stěžejních kapitolách analyzuji vývoj exportu a importu na území České republiky a podíly jednotlivých obchodních partnerů na vývozu a dovozu. Dále jsem provedla SWOT analýzu českého trhu a na základě získaných poznatků stanovila predikci budoucího vývoje. Působení spolků stanovila predikci vývoje exportu a importu. V závěrečné kapitole jsem doporučila několik možností, jak pozitivně ovlivnit vývoj exportu.
Keywords: Česká republika; světový trh; import vína; spotřeba vína; produkce vína; vinařské země; obchod; export vína; vinice
Thesis title: Prediction of the Czech Winemarket Development
Author: Řeháčková, Zlata
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Sato, Alexej
Opponents: Filipovszki, Pavel
Thesis language: Česky
Abstract:
Present bachelors thesis has the aim to analyze the czech and global wine market. At the beginning of the bachelors thesis I dedicate myself to the basic characteristics of the wine because of a brief introduction into the problem. As next I focus on dividing Czech republic into wine regions, characteristics of the global wine market with emphasis on consumption , production and description of the most important participants on this market. In the fundamental parts of thesis I analyse development of export and import in Czech republic and shares of particular trading partners in export and import. Then I executed the SWOT analysis of the czech market and on the basis of gained findings I set the prediction of export and import. In the final chapter I recommend some possibilities how to affect the development of export in positive way.
Keywords: vineyards; global market; Czech republic; export of wine; wine production; winery; wine consumption; wine-growing countries; trade; import of wine

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 24. 2. 2016
Date of submission: 28. 4. 2017
Date of defense: 23. 5. 2017
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/56463/podrobnosti

Files for download

    Last update: