Adult Civic Education in Germany. The case study: The Saxon State Agency for Civic Education

Thesis title: Občanské vzdělávání dospělých v Německu. Případová studie: Saská zemská centrála pro občanské vzdělávání
Author: Doležalová, Anežka
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Müller, Karel
Opponents: Husák, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
Německo disponuje unikátní sítí státem zřizovaných institucí, zaměřujících se na občanské vzdělávání dospělých, které vznikly po druhé světové válce za účelem podpory demokratického smýšlení v zemi. Na principu nestrannosti zde působí Spolková centrála a Zemské centrály pro občanské vzdělávání. Tato práce si klade za cíl porozumět fenoménu institucí univerzálního občanského vzdělávání dospělých v Německu, a to na příkladu Saské centrály pro občanské vzdělávání. Cílem bude porozumění jejímu fungování a přínosu v kontextu současné společensko-politické situace. První část práce se bude zabývat historickými a koncepčními východisky občanského vzdělávání dospělých v Německu a jeho institucionálním rámcem. Druhá část bude případovou studií, která se zaměří na aktuální společensko-politickou situaci v Sasku, a na činnost Saské centrály pro občanské vzdělávání v souvislosti s výzvami vyvstávajícími ze současné situace. V práci budou využity převážně informace z elektronických i tištěných zdrojů v němčině; některé z nich poskytnuté Saskou centrálou. Doplňujícím zdrojem je přepis dvou rozhovorů, které autorka vedla s představiteli centrály.
Keywords: Občanské vzdělávání; Reakce na migrační krizi; Saská zemská centrála pro občanské vzdělávání; Spolková republika Německo
Thesis title: Adult Civic Education in Germany. The case study: The Saxon State Agency for Civic Education
Author: Doležalová, Anežka
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Müller, Karel
Opponents: Husák, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
Germany draws on a unique net of state-founded institutions operating in the adult civic education field established after the Second World War to promote democratic values in the society. These Agencies for Civic Education work at state and federal level and are non-partisan. This thesis seeks to grasp the phenomenon of universal adult civic education in Germany, while focusing on The Saxon State Agency for Civic Education; on how is it organized, and whether and how its activities proved beneficial in the context of the current socio-political situation. The first part will elaborate on historic, conceptual and institutional background of adult civic education in Germany. The second part, a case study, will focus on the current socio-political situation in Saxony, and the reaction of The Saxon State Agency for Civic Education to the challenges arising especially from the current migration crisis. The thesis will be based on the information from electronic and printed sources primarily in German; some of them provided by the Saxon State Agency. The complementary source will be an interview, which was conducted with two representatives of the Agency.
Keywords: Adult Education; Civic, Citizenship Education; Federal Republic of Germany; The Saxon State Agency for Civic Education

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Political Sciences

Information on submission and defense

Date of assignment: 6. 2. 2017
Date of submission: 30. 4. 2017
Date of defense: 7. 6. 2017
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/58047/podrobnosti

Files for download

    Last update: