Virtual image of czech chain stores on social media

Thesis title: Virtuální obraz českých obchodních řetězců na sociálních sítích
Author: Krokosch, Michal
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Jelínek, Ivan
Opponents: Oškera, Radek
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zabývá virtuálním obrazem obchodních řetězců v České republice za použití analýzy jejich profilů na sociálních sítích, v tomto případě na Facebooku. Cílem práce je odpovědět na otázky týkající se daných obchodních řetězců, které by mohly být využity například v marketingových odděleních řetězců pro kvalifikované měření dopadů marketingových kampaní a sledování tzv. voice of the customer. Mezi typické případy užití datové analýzy patří otázky aktuálního charakteru týkající se například současných mediálních kauz a jejich dopadu na image obchodních řetězců (tzv. reputační riziko), ale také dlouhodobá otázka, který z řetězců je mezi uživateli nejpopulárnější na základě různých metrik, jakými jsou počet fanoušků či analýza sentimentu. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická objasňuje základní pojmy jako sociální síť, proč je nutné je analyzovat, ale také co jsou to obchodní řetězce a proč jsou v současnosti mezi spotřebiteli tak populární. V praktické části je pak vypracována případová studie. Je vysvětlen postup stahování dat z Facebooku a jejich následné analýzy a jsou v ní představeny výsledky této analýzy spolu s jejich interpretací. Přínos práce může být jak pro obchodní řetězce, které na jejím základě mohou upravit svou strategii při jednání se zákazníky, tak pro samotné zákazníky, kteří naopak mohou kvůli komunikaci řetězce na sociálních sítích změnit své preference ve volbě nakupování.
Keywords: sociální síť; Facebook; analýza; obchodní řetězec; marketing; zákazník
Thesis title: Virtual image of czech chain stores on social media
Author: Krokosch, Michal
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Jelínek, Ivan
Opponents: Oškera, Radek
Thesis language: Česky
Abstract:
This Bachelor thesis deals with the virtual image of chain stores in the Czech Republic, using their profiles on social networks, in this case on Facebook. The main goal of the thesis is to answer questions about these chain stores, which could be used, for example, by marketing departments of the stores. These not only include questions regarding recent cases in the media and their influence on the virtual image of chain stores, but also the long-term question of which of the stores is the most popular amongst users based on different metrics, such as the number of their fans and the analysis of sentiment. The thesis is divided into two parts, theoretical and practical. In the theoretical part, I clarify basic terms such as social network, why it is necessary to analyse them, but also what are chain stores and why they are so popular among customers. The practical part includes an explanation of the methods used in downloading data from Facebook and in the following analysis. The results of the analysis are also presented here. This Bachelor thesis could be beneficial to chain stores, which could adjust their strategy of approaching customers accordingly, or to customers themselves, who could change their preference for a chain store because of its presentation on social media.
Keywords: Social network; Facebook; analysis; chain store; marketing; customer

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Informatika
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Information Technologies

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 10. 2016
Date of submission: 4. 5. 2017
Date of defense: 22. 6. 2017
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/59900/podrobnosti

Files for download

    Last update: