The position of Austria in the international tourism market

Thesis title: Postavení Rakouska na mezinárodním trhu cestovního ruchu
Author: Šíbl, Martin
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Valentová, Jana
Opponents: Rolínek, Igor
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zaměřuje na postavení Rakouska jako destinace na trhu mezinárodního cestovního ruchu. V první kapitole jsou definovány základní teoretické pojmy. Druhá kapitola se věnuje základní charakteristice teritoria, představuje makroekonomickou situaci země a postavení cestovního ruchu v národním hospodářství. Třetí kapitola je věnována analýze cestovního ruchu Rakouska. V kapitole jsou shrnuty základní předpoklady pro cestovní ruch a analýza příjezdového, výjezdového a domácího ruchu země. Závěrem kapitoly je představena SWOT analýza destinace. Čtvrtá kapitola je zaměřena na zhodnocení konkurenceschopnosti země v rámci Alpských zemí a vychází z hodnocení zemí v rámci indexů TTCI a GCI. Pátá kapitola se zabývá potenciálem destinace pro českou klientelu, tato část práce se opírá o výsledky dotazníkového šetření. V poslední kapitole jsou shrnuty vývojové trendy rakouského cestovního ruchu, zhodnocení postavení tohoto odvětví v ekonomice a na základě regresní analýzy je nastíněna predikce návštěvnosti destinace zahraničními turisty.
Keywords: Rakousko; konkurenceschopnost Rakouska; predikce návštěvnosti destinace; rakouská ekonomika; Alpské země; mezinárodní cestovní ruch
Thesis title: The position of Austria in the international tourism market
Author: Šíbl, Martin
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Valentová, Jana
Opponents: Rolínek, Igor
Thesis language: Česky
Abstract:
Diploma thesis focuses on the position of Austria as a tourism destination on the international tourism market. First chapter defines the basic theoretical terms. Second chapter includes the elemental characteristics of the territory, presents the macroeconomic indicators and the position of tourism in the national economy. Third chapter introduces the tourism analysis of Austria. This chapter summarizes the main preconditions for tourism and the analysis of incoming, outgoing and domestic tourism. The end of this chapter contains also the destination's SWOT analysis. Fourth chapter focuses on the country's competitiveness in comparison to the Alpine states and bases on the rankings and results in the TTCI and GCI indexes. Fifth chapter takes a closer look at the destination's potential for Czech customers. This chapter is based on a questionnaire survey. Last chapter contains the summaries of main Austrian tourism trends, evaluates tourism position in the economy and based on regression analysis presents the prediction of destination's tourism turnout by foreign visitors.
Keywords: Austria; international tourism; Austrian competetiveness; prediction of the destination's turnout; Austrian economy; Alpine states

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Cestovní ruch
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Tourism

Information on submission and defense

Date of assignment: 25. 9. 2016
Date of submission: 29. 4. 2017
Date of defense: 29. 5. 2017
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/58793/podrobnosti

Files for download

    Last update: