Gender differences in perceiving advertising (selected issues)

Thesis title: Genderové rozdíly ve vnímání reklamy (vybrané problémy)
Author: Satoriová, Lucie
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Filipová, Alena
Opponents: Zeman, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá problematikou genderových rozdílů ve vnímání reklamy, konkrétně reklamou se sexuálními motivy. Nejprve uvádím historický vývoj těchto reklam v USA a v České republice. Poté popisuji současné výzkumy, které se týkají účinnosti reklam se sexuálními motivy, měřením a zkušenostmi reklamních agentur. Vysvětlením neverbální komunikace na příkladech vykládám významy jednotlivých reklam. Neopomněla jsem okomentovat ani principy gender marketingu a stereotypů ve společnosti. V neposlední řadě také zmiňuji zákony, jež upravují reklamy se sexuálním podtextem jak v České republice, tak v Evropské unii. Dotazníkovým šetřením zjišťuji vliv reklam se sexuálními motivy na studenty v ČR.
Keywords: sexuální reklama; klasická reklama; gender marketing; sexuální motivy
Thesis title: Gender differences in perceiving advertising (selected issues)
Author: Satoriová, Lucie
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Filipová, Alena
Opponents: Zeman, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis deals with the gender differences that arise when perceiving advertising, specifically advertising with sexual content. First, I take a look at the history of this type of advertising in the USA and in the Czech Republic. I also describe current studies that focus on the effectiveness of advertising with sexual content, as well as the scale of those types of advertisements and the experience levels of the advertising agencies involved. I then present several visual examples to illustrate the significance of specific advertisements. I also comment on several principles of gender marketing and stereotypes in society. Lastly, I discuss a number of laws that pertain to advertisements with sexual content in both the Czech Republic and the European Union. Also presented are the results of my own research, a questionnaire-driven investigation of the influence of sexually suggestive advertising on students in the Czech Republic.
Keywords: sexual advertising; classic advertising; gender marketing; sexual motif

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 9. 2016
Date of submission: 20. 4. 2017
Date of defense: 30. 5. 2017
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/58543/podrobnosti

Files for download

    Last update: