Analysis of selected e-shop from the point of view of User Experience and User Interface

Thesis title: Analýza vybraného e-shopu z hlediska User Experience a User Interface
Author: Trachtová, Monika
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Přibil, Jiří
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
Hlavním cílem diplomové práce je volba varianty více uživatelsky přívětivějšího eshopu. Tohoto zjištění je docíleno pomocí několika metod testování. Jelikož se jedná o téma uživatelského prožitku a uživatelského rozhraní, pojmy této tématiky jsou v práci více přiblíženy pro lepší pochopení následného testování. Dalším přiblíženým tématem jsou i metody testování, využité pro zajištění cíle práce. Klíčovou částí diplomové práce je část praktická, která se zabývá již zmíněným testováním dvou variant e-shopů. E-shopy jsou testovány pomocí metod pětisekundového testu, eyetrackingového měření, které se stává pro práci nejdůležitějším testováním, ústním dotazníkem a doplňujícími emočními kartami. Pomocí eye-trackingového měření jsou získány zrakové mapy, které vykreslují zrakové pole každého respondenta. Veškeré výsledky jsou zpracovány, analyzovány a následně interpretovány do konečného výsledku.
Keywords: user experience; uživatelský prožitek; user interface; uživatelské rozhraní; eye-tracking; dotazník; emoční karta
Thesis title: Analysis of selected e-shop from the point of view of User Experience and User Interface
Author: Trachtová, Monika
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Přibil, Jiří
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
The main goal of this master thesis is to choose a more user-friendly e-shop option. This finding is achieved through several testing methods. As this is a user experience and user interface topic, the concepts of this topic are more closely approximated for better understanding of subsequent testing. Another approach is the testing methods used to ensure the goal of the thesis. The key part of the thesis is a practical one, which deals with the above-mentioned testing of two variants of e-shops. E-shops are tested using five-second test methods, eye-tracking measurements that become the most important test of this thesis, oral questionnaire and complementary emotional cards. Using eye-tracking measurements, visual maps are obtained that plot the visual field of each respondent. All results are processed, analyzed and subsequently interpreted to the final result.
Keywords: user interface; user experience; eye-tracking; questionnaire; emotional cards

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Exact Methods

Information on submission and defense

Date of assignment: 26. 4. 2016
Date of submission: 28. 4. 2017
Date of defense: 16. 6. 2017
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/57823/podrobnosti

Files for download

    Last update: