Analysis of the declared strategy of selected breweries from the point of view of its realization

Thesis title: Analýza deklarované strategie vybraných pivovarů z hlediska její realizace
Author: Musilová, Iveta
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Dvořák, Jiří
Opponents: Tripes, Stanislav
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce kvalitativního charakteru pojednává o strategii na business úrovni. Cílem diplomové práce bylo porovnat dva pivovary z hlediska deklarované business strategie, zjištěné deklarované strategie zařadit mezi business strategie dle literární rešerše a ověřit skutečné naplnění deklarovaných strategií vybraných pivovarů. Ověřování proběhlo v oblasti cenové hladiny, způsobu a úrovně distribuce. Pro zkoumání byly vybrány dva pivovary působící na území České republiky, v Pardubickém kraji. Jednalo se o Měšťanský pivovar v Poličce, a.s. a pivovar Rychtář, a.s., Hlinsko v Čechách. Bylo cíleno na management pivovarů. Pro sběr dat byly použity kvalitativní metody a to kvalitativní dotazování s výše uvedeným výzkumným vzorkem, texty a dokumenty a terénní výzkum doplněný webovými stránkami. Následně byla získaná data analyzována, interpretována a vyhodnocena. Na základě formulovaného cíle byla zjištěna deklarovaná strategie vybraných pivovarů. Dle provedené literární rešerše byly pro zařazení strategií pivovarů zásadní Porterovy generické strategie, jakožto typ strategií používaný ve veškeré zvolené literatuře. Deklarovaná strategie pivovarů směřovala ke strategii diferenciace s cílením na široký rozsah zákazníků. Následně bylo ověřeno reálné naplnění deklarované business strategie každého z pivovarů. Bylo zjištěno, že strategie deklarovaná byla převážně ve vzájemné shodě s jejím naplněním a to v případě obou vybraných pivovarů. Při posouzení pro každý pivovar zvlášť nebyly spatřeny významné rozdíly. Přínos této práce byl určen především managementu vybraných pivovarů, který takto o svých strategiích nesmýšlel.
Keywords: diferenciace; deklarovaná strategie; pivovary; kvalitativní výzkum; "business" úroveň strategie; reálné naplnění
Thesis title: Analysis of the declared strategy of selected breweries from the point of view of its realization
Author: Musilová, Iveta
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Dvořák, Jiří
Opponents: Tripes, Stanislav
Thesis language: Česky
Abstract:
Thesis of qualitative character deals with the strategy at the business level. The aim of the thesis was to compare two breweries from the point of view of the declared business strategy, the declared strategies to be ranked among the business strategies according to literary research, and to verify the actual fulfillment of the declared strategies of the selected breweries. The verification took place in terms of price level, method and level of distribution. Two breweries operating in the territory of the Czech Republic, in the Pardubice region, were selected for the survey. It was the Municipal Brewery in Polička, a.s. and the Brewery Rychtář, a.s., Hlinsko v Čechách. It was targeted at the management of breweries. Qualitative methods were used to collect data, including qualitative interviewing with the above-mentioned research sample, texts and documents, and field research supplemented by web pages. Subsequently, obtained data was analyzed, interpreted and evaluated. On the basis of the stated goal, the declared strategy of selected breweries was established. According to the literary research, Porter's generic strategies have been used as a type of strategy used in all the selected literature to incorporate the strategy of breweries. The declared strategy of breweries was tended to a differentiation strategy aimed at a wide range of customers. Subsequently, the real fulfillment of the declared business strategy of each brewery was verified. It was found that the declared strategy was largely in agreement with its fulfillment, for both selected breweries. There were no significant differences for each brewery. The benefit of this work was mainly focused on the management of selected breweries, who did not think about their strategies in this way.
Keywords: differentiation; declared strategy; breweries; qualitative research; business level of strategy; real fulfillment

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 21. 3. 2016
Date of submission: 28. 4. 2017
Date of defense: 2. 6. 2017
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/57075/podrobnosti

Files for download

    Last update: