Social Media as a Marketing Tool

Thesis title: Sociální sítě jako marketingový nástroj
Author: Studnička, Jan
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Böhmová, Lucie
Opponents: Čermák, Radim
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem práce je analyzovat marketingové nástroje Facebooku, Instagramu a YouTube a navrhnout doporučený postup práce se sociálními sítěmi pro malé firmy, které chtějí začít působit na sociálních sítích. Cíle je dosaženo pomocí získaných znalostí z teoretické části, která se věnuje marketingu, jeho podobám na internetu a sociálním sítím. Dále je využita analýza marketingových nástrojů sociálních sítí, konkrétně Facebooku, Instagramu a Youtube, jejich aplikací na letní tábor Gandalf a rozhovoru s odborníkem z této oblasti, které jsou součástí praktické části. Na základě provedené analýzy byla jako základní prvek pro úspěch na Facebooku vyhodnocena firemní stránka, která nabízí dostatek možností pro komunikaci se zákazníky a kvalitní analytické a marketingové nástroje. Instagramový profil je vhodným místem pro prezentaci firmy pomocí fotek díky jednoduchosti, přehlednosti a rostoucímu počtu uživatelů, jako výhodné se ukázalo jeho propojení s Facebookem. YouTube je poté ideálním místem pro sdílení videí díky jeho popularitě a spolupráci s Googlem, který umožňuje YouTube videa nalézt v jeho vyhledávači. Návrh marketingové strategie pro malé firmy se pak odvíjí od typu firmy a účelu, který od sociálních sítí očekávají. Důležité ale je vytvořit si dobrý vztah se zákazníky pomocí pravidelného sdílení kvalitního obsahu. Přínosem práce je kritické zhodnocení marketingových nástrojů na sociálních sítích Facebook, Instagram a YouTube a jejich využitelnosti pro malé firmy. Jako příklad aplikace těchto nástrojů je využit Letní tábor Gandalf. V práci je také navržen doporučený postup pro malé firmy, které s působením v oblasti sociálních sítí začínají.
Keywords: marketing; nástroje sociálních sítí; sociální sítě; malé firmy
Thesis title: Social Media as a Marketing Tool
Author: Studnička, Jan
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Böhmová, Lucie
Opponents: Čermák, Radim
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this thesis is to analyse marketing tools of Facebook, Instagram and YouTube and to suggest a recommended plan for small companies that wish to start using social media as a marketing tool. The aim is achieved with knowledge gained from a theoretical part of this thesis, which explains marketing, its forms on the internet and social networks. Further, an analysis of marketing tools of social media, particularly of Facebook, Instagram and YouTube, has been used to accomplish a goal of this thesis, as well as a practical application of these networks for a Summer camp Gandalf, and an interview with an expert in this field, all of which are present in the practical application part of this thesis. Based on above mentioned analysis, a company Facebook page has been evaluated as the basic element for success on Facebook, because it offers enough possibilities for communication with a customer and good-quality analytics and marketing tools. An Instagram profile is a very good place for visual presentation of company with photos thanks to the simplicity, good arrangement and a growing number of users, its link to Facebook proved to be very useful as well. YouTube is then an ideal setting for sharing videos of company due to its popularity and cooperation with Google that can find YouTube videos directly in its search engine. A particular suggestion for small companies differs based on its type and result that the company expects from its use of social media. A very important aspect, however, is to create a good relationship with a customer by sharing and publishing a quality content. A contribution of this thesis is its critical evaluation of marketing tools on social networks Facebook, Instagram and YouTube and their utility for small companies. The Summer camp Gandalf was chosen as an example of applicability of these tools. In this thesis a suggested plan has also been laid out for small companies which are beginning on the field of social media.
Keywords: marketing; social media tools; social networks; small companies

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Informatika
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 23. 1. 2017
Date of submission: 31. 5. 2017
Date of defense: 12. 6. 2017
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/60598/podrobnosti

Files for download

    Last update: