An analysis of crowdfunding in the Czech Republic, the Slovak Republic and the United States in the example of comparing similar types of campaigns

Thesis title: Analýza crowdfundingu v ČR, SR a v USA, na príklade porovnania podobných typov kampaní
Author: Slúka, Aleš
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Svobodová, Ivana
Opponents: Zimmermann, Pavel
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Bakalárska práca sa venuje problematike crowdfundingu, relatívne novému spôsobu financovania s použitím moderných technológií. Ďalej sa zaoberá motiváciou investorov a autorov crowdfundingových projektov k jeho využitiu, porovnaním priebehu konkrétnych podobných kampaní vo vybraných štátoch a jeho vplyvu na celkovú úspešnosť kampane. Teoretická časť práce definuje crowdfunding ako taký, jeho typy, vlastnosti a technologické prostredie, v ktorom v súčasnosti pôsobí. Ďalej popisuje vybrané crowdfundingové platformy a ich špecifikácie, ktoré majú podstatný vplyv na štruktúru zákazníkov a investorov. Praktická časť bakalárskej práce sa zaoberá porovnaním odmenového crowdfundingu v Českej republike, Slovenskej republike a v USA. Výskum prebehol na základe štatistickej analýzy autorom zozbieraných dát a dotazníku, ktorý bol zameraný na zistenie informovanosti verejnosti v tuzemských podmienkach o crowdfundingu. Záver práce je venovaný formulácii poznatkov získaných z empirickej časti práce aplikovateľných pre lokálne prostredie.
Keywords: web 2.0; ČR; SR; porovnanie kampaní; Reward-based crowdfunding; Startovač; HitHit; crowdsourcing; Crowdfunding; USA; Kickstarter; Indiegogo; crowdfundingová kampaň; motivácia
Thesis title: Analýza crowdfundingu v ČR, SR a v USA na příkladu porovnání podobných typů kampaní
Author: Slúka, Aleš
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Svobodová, Ivana
Opponents: Zimmermann, Pavel
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Bakalářská práce se věnuje problematice crowdfundingu, relativně novému způsobu financovaní s použitím moderních technologií. Dále se zaobírá motivací investorů a autorů crowdfundingových projektů k jeho využití, porovnáním průběhu konkrétních podobných kampaní ve vybraných státech a jeho vlivu na celkovou úspěšnost kampaně. Teoretická část práce definuje crowdfunding, jeho typy, vlastnosti a technologické prostředí, ve kterém v současnosti působí. Dále popisuje vybrané crowdfundingové platformy a jejich specifikace, které mají podstatný vliv na strukturu zákazníků a investorů. Praktická část bakalářské práce se zaobírá porovnáním odměnového crowdfundingu v České republice, Slovenské republice a v USA. Výzkum proběhl na základě statistické analýzy autorem sesbíraných dat a dotazníku, který byl zaměřený na zjištění informovanosti veřejnosti v tuzemských podmínkách o crowdfundingu. Závěr práce je věnovaný formulaci poznatků získaných z empirické časti práce aplikovatelných pro lokální prostředí.
Keywords: SR; Kickstarter; porovnaní kampaní; ČR; crowdsourcing; Crowdfunding; USA; web 2.0; crowdfundingová kampaň; Indiegogo; HitHit; Startovač; Reward-based crowdfunding; motivace
Thesis title: An analysis of crowdfunding in the Czech Republic, the Slovak Republic and the United States in the example of comparing similar types of campaigns
Author: Slúka, Aleš
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Svobodová, Ivana
Opponents: Zimmermann, Pavel
Thesis language: Slovensky
Abstract:
This bachelor thesis deals with the exploring the business of crowdfunding, a relatively new way of financing using modern technology. The motivation of potentional investors or people needing investment to employ this method of funding is also discussed, comparing the course of specific similar campaigns in the countries named above, and the influence of the general campaign success. The theoretical part of the thesis defines crowdfunding its types, properties and the technological environment in which it currently operates. Selected crowdfunding platforms are also described, along with, the specifications that significantly impact, the structure of customers and investors. The practical component of the thesis deals with the comparison of the reward-based crowdfunding in the Czech Republic, the Slovak Republic and the USA. The survey was conducted on the basis of the statistical analysis of the collected data, along with a questionnaire aimed at deducing the opinions of the public in relation to crowdfunding. The conclusion of this work is devoted to the formulation of knowledge gained from the empirical part of the work applicable to the local environment.
Keywords: crowdfunding project comparasion; Reward-based crowdfunding; Startovac; HitHit; Kickstarter; Indiegogo; CZ; motivation; Crowdfunding; web 2.0; crowdsourcing; USA; SR; crowdfunding project

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Entrepreneurship

Information on submission and defense

Date of assignment: 16. 11. 2016
Date of submission: 1. 5. 2017
Date of defense: 7. 6. 2017
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/59673/podrobnosti

Files for download

    Last update: