Children upbringing and its influence in economic education

Thesis title: Výchova dětí a její vliv v ekonomickém vzdělávání
Author: Junková, Anna
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Krejčová, Kristýna
Opponents: Berková, Kateřina
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá problematikou výchovy dětí na středních ekonomicky zaměřených školách. V první části práce je popsána výchova dětí v rodině z teoretického pohledu. Práce je zaměřena na důležitost pozitivního působení na dítě, které je popsáno v prvních kapitolách. Dále jsou vymezeny a definovány tři období dospívání. V neposlední řadě jsou popsány tresty a odměny, které jsou nedílnou součástí výchovného procesu. Část práce je věnována Modelu devíti polí, jenž zastává důležitou úlohu v druhé části práce. V empirické části práce je popsán kvantitativní výzkum prováděný pomocí dotazníků. Úkolem výzkumu je zjistit, který způsob výchovy převládá u žáků středních ekonomických škol a jak způsob výchovy ovlivňuje výsledky ve škole a jak ovlivnil rozhodnutí žáků o střední škole.
Keywords: výchova; Model devíti polí; výchovné řízení; emoční vztah; ekonomické vzdělávání
Thesis title: Children upbringing and its influence in economic education
Author: Junková, Anna
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Krejčová, Kristýna
Opponents: Berková, Kateřina
Thesis language: Česky
Abstract:
Bachelor thesis deals with issues of children education at economic high schools. In the first part of this thesis is described a theoretical view to children upbringing in a family. It focuses on the importance of positive affect to a child, which is desribed in the first chapters. Further are defined three periods of adolescence. Last but not least there are described punishments and rewards, which are inseparable part of upbringing proces. Part of this thesis is dedicated to a Nine Poles Model, which takes an important part in the second part of this thesis. In the empirical part of this thesis is described a quantitative research implemented using questionnaires. The task of the research is to find out, what type of education prevails by students at economic high schools and what affect does this type of education have to a school result and how dit it affect the decision of students about their choice of high school.
Keywords: Nine Poles Model; upbringing; emocional relationship; educational management; economic education

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Vzdělávání v ekonomických předmětech
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Economic Teaching Methodology

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 12. 2016
Date of submission: 15. 5. 2017
Date of defense: 15. 6. 2017
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/61419/podrobnosti

Files for download

    Last update: