Stories as a source of knowledge for decision-making

Thesis title: Příběhy jako zdroj znalostí pro rozhodování
Author: Kejzlarová, Nina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Mládková, Ludmila
Opponents: Dědina, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této diplomové práce bylo shrnout dosavadní teoretické poznatky o možnostech uplatnění příběhů v managementu, především jejich využití jako nástroje pro lepší a snadnější rozhodování v dnešní turbuletní době a aspektů vysvětlujících jejich pozitivní přínos v této problematice. V praktické části se práce orientuje na zkoumání otázky využití příběhů studenty Vysoké školy ekonomické v Praze k rozhodování se o zapisovaných předmětech a vyučujících. Konkrétněji bylo záměrem odhalit, jak jsou studenti ovlivněni příběhy druhých ve výběru předmětů a učitelů a proč, jak aktivně je využívají k získávání a předávání znalostí a informací, jakou formou se mezi nimi šíří, jakému komunikačnímu kanálu dávají přednost a proč, jaká je kvalita šířených příběhů a jak, pokud vůbec, se v těchto otázkách liší studenti bakalářského a magisterského studia. Smyslem tohoto výzkumu bylo demonstrovat sílu vlivu příběhů na rozhodování jedinců, aplikovatelného i do klasického managementu ve firemním prostředí. Jako výkzumná metoda byla použita kombinace kvantitativní a jednoduché kvalitativní analýzy polostrukturovaného dotazníku. Na základě výzkumu bylo zjištěno, že studenti se rozhodují na základě příběhů ostatních o předmětech i vyučujících, tyto příběhy vyhledávají aktivně a dávají přednost osobnímu vyprávění známého, které považují za nejdůvěryhodnější, a které se jim také nejvíce osvědčilo. Studenti bakalářského a magisterského studia se liší ve voleném komunikačním kanálu a aktivitě, s kterou příběhy vyhledávají a využívají.
Keywords: Storytelling; příběhy; rozhodování; sdílení znalostí; příběhově strukturovaná informace; výběr předmětů a vyučujících
Thesis title: Stories as a source of knowledge for decision-making
Author: Kejzlarová, Nina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Mládková, Ludmila
Opponents: Dědina, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this Master thesis has been to summarize the current theoretical knowledge about the possibilities of using stories in management, especially their use as a tool for better and easier decision-making in a nowadays turbulent period, and to summarize the aspects explaining their positive contribution in this issue. In the practical part, the thesis focuses on exploring the use of stories by students of the University of Economics in Prague to decide on subjects and teachers. More specifically, the aim has been to find out how students are influenced by stories told by their colleagues in selection of subjects and teachers, how actively students use stories for obtaining and transmitting knowledge and information, in what form stories spread among students, which communication channel students prefer and why, what the quality of stories is and what the differences between Bachelor's and Master's students in those aspects are. The purpose of this research has been to demonstrate the power of stories in influencing individuals decision-making, applicable also to classical management in the corporate environment. As a research method, a combination of a quantitative and simple qualitative analysis in the form of the semi-structured questionnaire has been used. Based on the research, it has been found out that students do decide about subjects and teachers on the basis of others'stories, they do actively seek those stories and they do prefer personal narrative from friends, as this form has turned out to be considered as the most reliable for students, and also the one which will find the most consistent validation in what they will experience next. Students of Bachelor's and Master's studies differ in the selected communication channel and the activity with which they search for and use the stories.
Keywords: decision-making; selection of subjects and teachers; Storytelling; Stories; knowledge sharing; narrative-structured information

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 12. 2016
Date of submission: 17. 5. 2017
Date of defense: 15. 6. 2017
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/60983/podrobnosti

Files for download

    Last update: