Stress management of education prefessionals
Thesis title: | Stres management u pedagogických pracovníků |
---|---|
Author: | Urbanová, Marie |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Pauknerová, Daniela |
Opponents: | Lorencová, Hana |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Diplomová práce si dává za cíl zmapovat přítomnost stresu v pedagogické profesi, jeho význam, vliv i okolnosti, které jeho výskyt ovlivňují. Práce dále mapuje výskyt syndromu vyhoření, jeho projevy i vlivy, které jeho výskyt mohou zapříčinit. Práce se též zabývá oblastí stress managementu a jeho možných využití v pedagogické profesi, převážně pak time managementem, sebereflexí a vlivem pozitivní orientace.
Metodou výzkumu bylo dotazníkové šetření mezi pedagogy pražských škol a pilotní rozhovory s vybranými pedagogy či řediteli. Výstupy práce potvrdily, že existuje souvislost mezi hodnotami syndromu vyhoření a délkou pedagogické profese, věkem, pohlavím a dalších sledovaných aspektů, nicméně hypotézy vycházející z prostudované literatury nebyly potvrzeny. |
Keywords: | stres management; syndrom vyhoření; stres; učitelé |
Thesis title: | Stress management of education prefessionals |
---|---|
Author: | Urbanová, Marie |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Pauknerová, Daniela |
Opponents: | Lorencová, Hana |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | This Master´s Thesis focuses on mapping the occurrence of stress in the occupation of pedagogues, its significance, influence and circumstances which affect it. Furthermore, this thesis maps the occurrence of the burn-out syndrome phenomenon, its manifestations and influences which affect it. Also, the thesis deals with stress management and its potential use in the pedagogic field. In this matter, it mostly deals with time management, self-reflection and the influence of positive orientation.
In this thesis, the used methods were the use of questionnaires among the educationalists and also dialogues with selected headmasters. The results confirm the existence of connection between the values of the burn-out syndrome and the length of pedagogic career, the age of a person, sex and other studied aspects. Nevertheless, it is important to point out, that the hypotheses based on the studied literature were not confirmed. |
Keywords: | teachers; stress management; burn-out syndrome; stress |
Information about study
Study programme: | Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Business Administration |
Department: | Department of Managerial Psychology and Sociology |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 1. 6. 2016 |
---|---|
Date of submission: | 10. 5. 2017 |
Date of defense: | 7. 6. 2017 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/57856/podrobnosti |