Motivation and preferences of classical music concert attendants

Thesis title: Motivace a preference návštěvníků koncertů vážné hudby
Author: Palasová, Tereza
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Šmíd, Ilja
Opponents: Riedlbauch, Václav
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem práce je zjištění motivace a preferencí návštěvníků koncertů vážné hudby na základě vlastního kvantitativního i kvalitativního výzkumu, a dále rozpracování výsledků do podoby strategických doporučení pro management hudební těles, která hledají řešení problému nízké nebo klesající návštěvnosti. Do dotazníkového šetření byla zapojena čtyři významná pražská tělesa - Česká filharmonie, Pražská komorní filharmonie, Symfonický orchestr Českého rozhlasu a Symfonický orchestr Hlavního města Prahy FOK, předmětem analýz byly odpovědi od celkového množství 1218 respondentů. Téma je pojato mezioborově, přínosem práce pro hudební management je také shrnutí a propojení poznatků z dalších oborů - marketingu, dramaturgie, sociologie, a především psychologie, z níž je pro práci zásadní především Csíkszentmihályiho koncept plně soustředěného prožitku, tzv. flow. Statistickým testováním byl prokázán základní předpoklad této práce: Ten, kdo obvykle zažívá stav flow během koncertu vážné hudby, má tendenci navštěvovat koncerty častěji. Byla také potvrzena existence vztahu mezi kulturním kapitálem publika (který je zastoupen hudebním vzděláním) a zažíváním stavu flow na koncertech. Dále byla zjištěna souvislost flow a žánrových preferencí návštěvníků koncertů vážné hudby. Orientace strategie hudebních těles na zprostředkování flow návštěvníkům koncertů může významně přispět k řešení problémů návštěvnosti.
Keywords: strategický management; marketing; flow; motivace; kulturní kapitál; preference spotřebitele; dramaturgie; návštěvnost; Vážná hudba
Thesis title: Motivation and preferences of classical music concert attendants
Author: Palasová, Tereza
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Šmíd, Ilja
Opponents: Riedlbauch, Václav
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this thesis is to analyse the motivation and preferences of classical music concert attendees on the basis of the authors own quantitative and qualitative research, and to formulate the results into strategic recommendations for the management of music organisations that are looking to address the problem of low or decreasing attendance. Four important Prague-based ensembles - the Czech Philharmonic, the Prague Philharmonic Orchestra, the Prague Radio Symphony Orchestra, and the FOK Prague Symphony Orchestra participated in the questionnaire survey, and a total of 1218 respondents across the four organizations served as the subject of analysis. The theme is interdisciplinary, and this works contribution to the field of music management is also summarized and connected to knowledge from other fields - marketing, dramaturgy, sociology, and particularly psychology, from which Csíkszentmihályis concept of a fully concentrated experience, called flow, is crucial. Statistical testing has confirmed the elementary premise of this work: The concert attendee who usually experiences flow during a classical music concert tends to attend concerts more often than others. The existence of a relationship between the audiences cultural capital (represented by musical education) and flow has also been confirmed. Furthermore, a relationship between genre preferences and flow has been found. In summary, a managerial strategic orientation on facilitating flow to concert attendants can significantly contribute to solving the problem of concert attendance.
Keywords: Classical music; marketing; strategic management; dramaturgy; flow; motivation; cultural capital; consumer preferences; attendance

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Arts Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Arts management

Information on submission and defense

Date of assignment: 29. 3. 2016
Date of submission: 24. 5. 2017
Date of defense: 13. 6. 2017
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/57155/podrobnosti

Files for download

    Last update: