Theory of archetypes and using of symbols during branding of insurance companies in Czech Republic

Thesis title: Teorie archetypů a využití symbolů při brandingu pojišťoven v ČR
Author: Krejčí, Ondřej
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Machek, Martin
Opponents: Karlíček, Miroslav
Thesis language: Česky
Abstract:
Teorie archetypů je jedna z metod, za pomocí které je možné nalézt směr, jakým budovat a řídit značku. Jedná se o tradiční metodu vycházející z teorií C. G. Junga. Cílem této práce je zjistit, zda a jak je archetypální identita využívána společnostmi působící na českém trhu. A také zda tyto společnosti chápou potřebu archetypy používat. Kromě toho jsou v práci rozebrány i další teorie, metody či metodiky, které společnostem pomáhají jejich značku budovat a následně i řídit. Praktická část této práce se zabývá brandingem u pojišťoven, přičemž základním prvkem je kvalitativní výzkum, konkrétně expertní rozhovory s lidmi, kteří mají s budováním značek obecně a archetypy zkušenosti. Část práce je zaměřena na analýzu komunikačních strategií největších pojišťoven na českém trhu. A také na rebranding značky ING na NN, ke kterému došlo v roce 2015.
Keywords: tvorba značky; archetypy; identita; brand building; branding; komunikace
Thesis title: Theory of archetypes and using of symbols during branding of insurance companies in Czech Republic
Author: Krejčí, Ondřej
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Machek, Martin
Opponents: Karlíček, Miroslav
Thesis language: Česky
Abstract:
Theory of archetypes is one of several methods how to find the direction for building and managing of brand. This theory is based on theories C. G. Jung. Main objective of this thesis is to find out how companies on Czech market are using archetypal identity. And whether they have urge to use archetypes or similar approaches. In this thesis are also mentioned other theories, methods and methodologies, which helps with building and managing of brands. Practical part of this thesis is about branding of insurance companies. Main element of this part is quality research, especially interview with experts, which have lot of experience with branding and archetypes. Next part of thesis is focused on analysis of communication strategies of largest insurance companies on Czech market and on analysis of rebranding ING to NN in 2015.
Keywords: branding; archetypes; communication; identity; building of brand

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 22. 3. 2015
Date of submission: 30. 9. 2015
Date of defense: 7. 6. 2017
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/52337/podrobnosti

Files for download

    Last update: