Analysis of high school and university students' financial literacy

Thesis title: Analýza finanční gramotnosti studentů středních a vysokých škol
Author: Vavrušková, Lucie
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Radová, Jarmila
Opponents: Rajl, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce si klade za cíl definovat základní pojmy související s tématem finanční gramotnost - objastnit, jak finanční vzdělávání hraje významnou a neoddělitelnou součást finanční gramotnosti a v neposlední řadě změřit aktuální úroveň finanční gramotnosti u studentů veřejných středních a vysokých škol. Teoretická část diplomové práce se zaměřuje na různá pojetí definic finanční gramotnosti, na význam finančního vzdělávání v České republice a s tím i související Národní strategii finančního vzdělávání. Dále na současný stav finanční gramotnosti a také na roli subjektů zainteresovaných ve zvyšování úrovně finanční gramotnosti. Praktická část obsahuje výzkumné šetření formou dotazníkového průzkumu prováděného na veřejných středních a vysokých školách. Poté zahrnuje vyhodnocení a srovnání dotazníkového průzkumu s průzkumem Ministerstva financí z minulých let. Průzkumná část poukazuje na relativně nižší úroveň finanční gramotnosti studentů středních a vysokých škol a potřebu vzdělávat se v oboru financí.
Keywords: Standardy finanční gramotnosti; Národní strategie finančního vzdělávání; finanční vzdělávání; finanční gramotnost
Thesis title: Analysis of high school and university students' financial literacy
Author: Vavrušková, Lucie
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Radová, Jarmila
Opponents: Rajl, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis' goal is to define basic terms associated with financial literacy - to clarify the important and somewhat inseparable role financial education plays in terms of financial literacy. Furthemore it aims to measure the current level of financial literacy achieved by students of public high schools and public universities. The theoretical section is aimed at different definitions of the term financial literacy, the significance of financial eduction in the Czech Republic and the related national financial education strategy. Its further aim is the current level of financial literacy and the role of subjects raising that level. The practical section consists of research survey via a questionare released at public high schools and public universities and its evaluation and comparison to recent survey by the Department of finance. The survey points to a relatively low level of financial literacy and the need for education in financial matters.
Keywords: national financial education strategy; financial literacy; financial literacy standard; financial education

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Finance
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Banking and Insurance

Information on submission and defense

Date of assignment: 17. 10. 2016
Date of submission: 1. 9. 2017
Date of defense: 8. 6. 2017
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/59271/podrobnosti

Files for download

    Last update: