The psychological burden and the possibilities of its management in the profession of a teacher of economic subjects

Thesis title: Psychická zátěž a možnosti jejího zvládání v profesi učitele ekonomických předmětů
Author: Srnková, Denisa
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Krejčová, Kristýna
Opponents: Nýčová, Martina
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce je zaměřena na psychickou zátěž v profesi učitele ekonomických oborů. Cílem je proniknout do problematiky psychické zátěže učitelů, porovnat hlavní příčiny vzniku stresu u středoškolských a vysokoškolských učitelů a zjistit, jaké psychohygienické metody jsou nejúčinnější pro zvládání psychické zátěže. Teoretická část se zabývá charakteristikou psychické zátěže učitelů, definováním hlavních stresorů, prožívání stresu učitelů a detailně jsou popsány vybrané techniky psychohygieny. Na základě dotazníkového šetření v empirické části dochází k porovnání příčin psychické zátěže u středoškolských a vysokoškolských učitelů ekonomických oborů, identifikaci největších zdrojů stresu a porovnání účinnosti psychohygienických metod. V závěru této práce je zhodnocení současného stavu a návrh doporučení učitelům ekonomických oborů na středních i vysokých školách.
Keywords: stres; syndrom vyhoření; psychická zátěž; učitel; psychohygiena; relaxační techniky; pozitivní myšlení
Thesis title: The psychological burden and the possibilities of its management in the profession of a teacher of economic subjects
Author: Srnková, Denisa
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Krejčová, Kristýna
Opponents: Nýčová, Martina
Thesis language: Česky
Abstract:
The diploma thesis is focused on the psychological burden in the profession of a teacher of economic branches. The aim is to examine the issue of psychological stress of teachers, to compare the main stress causes of high school and college teachers and to find out which psycho-hygienic methods are most effective for coping with psychological stress. The theoretical part deals with the characteristics of the psychological burden of teachers, the definition of the main stressors, the stress of the teachers, and the selected techniques of psycho-hygieny. Based on a survey in the empirical part, we compare the causes of psychological stress of high school and college teachers of economic fields, identify the largest sources of stress and compare the effectiveness of psycho-hygienic methods. At the end of this work is an assessment of the current situation and recommendations to the teachers of economic.
Keywords: relaxation techniques; Psychological stress; stress; burnout syndrome; teacher; psycho-hygiene; positive thinking

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Economic Teaching Methodology

Information on submission and defense

Date of assignment: 19. 2. 2017
Date of submission: 12. 6. 2017
Date of defense: 20. 6. 2017
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/60843/podrobnosti

Files for download

    Last update: