Analysis of weather effect on TV audience

Thesis title: Analýza vlivu počasí na TV sledovanost
Author: Leová, Monika
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Arltová, Markéta
Opponents: Hanzák, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce zkoumá vliv počasí na televizní sledovanost v ČR v letech 2012 až 2016 s použitím dat o sledovanosti od Asociace televizních organizací a meteo dat od Českého hydrometeorologického ústavu. První část práce je věnována fenoménu televize a jejím významu pro současnou společnost a zasazuje ji do rámce ostatních volnočasových aktivit. Je zde také představen současný český televizní trh, elektronické měření televizní sledovanosti, jeho klíčové instituce a doplňkové výzkumy. Praktická část diplomová práce obsahuje samotné statistické analýzy. Za pomoci vhodného regresního modelu byly identifikovány složky počasí, které ovlivňují televizní sledovanost (teplota, srážky a oblačnost) a určeny jejich váhy v souhrnném meteo faktoru. Finální model kromě vlivu počasí zohledňuje i kalendářní efekty (den v týdnu, svátky, sezóna) a také interakce počasí a kalendářních efektů. Model byl aplikován na celkovou TV sledovanost i sledovanost skupin stanic, dále pro dílčí věkové kategorie, pro celý den, prime time a off prime time a samostatně též pro tzv. sledovanost hostů.
Keywords: vícenásobná regrese; počasí; meteo data; televizní sledovanost; televize
Thesis title: Analysis of weather effect on TV audience
Author: Leová, Monika
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Arltová, Markéta
Opponents: Hanzák, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Diploma thesis analyzes the influence of weather on TV audience in the Czech Republic in 2012 to 2016 by using data of the Association of Television Organizations and meteorological data of the Czech Hydrometeorological Institute. The first part of the thesis deals with the phenomenon of TV ratings, discusses its importance for contemporary society and puts it in the frame of other leisure activities. Additionally, it introduces the current Czech TV market, electronic measurement of TV ratings, its main institutions and complementary research. The empirical part of the diploma thesis focuses on realization of the statistical analysis. Weather components (temperature, rain falls and cloudiness) that affect TV viewing have been identified by using a suitable regression model and their weight in the aggregate meteo factor have been determined. The final model, in addition to weather elements, takes into account calendar effects (day of the week, holidays, season) as well as interaction between weather and calendar effects. The model was applied to total TV audience as well as to selected groups of TV channels, to individual age categories, whole day, prime time and off time and also separately to so called guests TV audience.
Keywords: multiple regression; meteo data; TV viewing; television; weather

Information about study

Study programme: Kvantitativní metody v ekonomice/Statistika
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Statistics and Probability

Information on submission and defense

Date of assignment: 13. 3. 2016
Date of submission: 1. 5. 2017
Date of defense: 22. 8. 2017
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/56952/podrobnosti

Files for download

    Last update: