Vehicle Routing Problem with Private and Common Carriers

Thesis title: Rozvozní problém s interním a externím dopravcem
Author: Zikmund, Adam
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Pelikán, Jan
Opponents: Fábry, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá úlohou z oboru kombinatorické optimalizace s názvem rozvozní problém s interním a externím dopravcem. V této úloze dán úplný neorientovaný symetrický graf a úkolem je uspokojit poptávku ve všech uzlech s minimálními náklady. Doprava může být realizována buďto pomocí interních vozidel, nebo s využitím externího dopravce. Náklady interní dopravy závisí na zdolané vzdálenosti, zatímco externí náklady se odvíjí pouze od hmotnosti požadavků. K řešení úlohy je navrženo několik heuristických metod, které jsou později testovány na třech experimentálních instancích o různých velikostech (ve smyslu počtu zadaných uzlů). Důraz je kladen především na srovnání výsledků uvedených heuristických metod a výsledků dosažených pomocí klasického optimalizačního přístupu, který může vést k horším řešením (v případě rozsáhlejších instancí) z důvodu výpočetní složitosti dané úlohy.
Keywords: kombinatorická optimalizace; rozvozní problém; heuristické metody
Thesis title: Vehicle Routing Problem with Private and Common Carriers
Author: Zikmund, Adam
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Pelikán, Jan
Opponents: Fábry, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis deals with a problem from the field of combinatorial optimization called Vehicle Routing Problem with Private and Common Carriers (VRPPC). A complete undirected symmetric graph is given. The task is to satisfy demands in all nodes with minimal total costs. There are two possibilities of doing so. Either private fleet or common carrier can be used for the transport of the demanded goods. The private costs depend on the covered distance whereas the common costs are conditional only on the weight of demand. Several heuristic methods for solving this problem are proposed and tested on three experimental instances of different sizes (in terms of number of nodes). Emphasis is primarily put on comparison between the presented heuristic and the classical optimization approach, which can often lead to inferior results (especially in case of larger instances) because of the computational complexity of the given problem.
Keywords: heuristic method; Vehicle Routing Problem; combinatorial optimization

Information about study

Study programme: Kvantitativní metody v ekonomice/Ekonometrie a operační výzkum
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Econometrics

Information on submission and defense

Date of assignment: 28. 2. 2017
Date of submission: 23. 5. 2017
Date of defense: 12. 9. 2017
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/61072/podrobnosti

Files for download

    Last update: